fredag den 12. januar 2018

Boller i karry

For lidt tid siden opdagede jeg at jeg har BOLLER I SELLERI og BOLLER I KARRY - ASIAN STYLE på bloggen, men ikke den gode gamle klassiske udgave af boller i karry, så det måtte jeg jo få lavet om på. 

Ikke noget problem, da det faktisk er en af mine livretter. Jeg har lavet den klassisk som vi gør her i Casa Fangel, hvor den er jævnet med en meljævning. Nogle vil nok påstå at den klassiske udgave er lavet med en opbagning, men ikke hos mig 😉

For at snige lidt grønsager ind i retten serverede jeg SUNDERE RIS til, som består af ris, blomkål, ærter, majs & rød peberfrugt. Som sprødt indlæg blev retten toppet med lidt ristede kikærter.


Boller i karry.
4 per.
KØDBOLLER:
500 g. Hakket svinekød
200 g. Løg
2 stk. Æg (M/L)
8 g. Fint salt
40 omg. på Peberkværnen
50 g. Hvedemel
¾ dl. Vand

SAUCE:
20 g. Smør – til stegning
2 spsk. Karry
4 dl. Mælk
3 dl. Kogevand fra kødbollerne
Karry
Sukker
Salt
Peber

1 dl. Mælk - til jævning
3 – 4 spsk. Hvedemel - til jævning

Først kødboller:
Løget pilles og deles et par gange. Det blendes helt fint sammen med vandet.

Kød og salt kommes i en røreskål, dette røres godt sammen inden at mel, æg og peber tilsættes, sammen med løgblandingen. Det hele røres godt sammen – jeg bruger min røremaskine.

En gryde vand bringes i kog, sammen med bouillonen. En spiseske dyppes i det kogende vand. Farsen formes som en bolle, på størrelse med en valnød, ved hjælp af hånden og skeen. Kødbollen lægges i det kogende vand.

Når alle bollerne er i gryden, skrues der ned for varmen og de koger i ca. 8 - 10 minutter til de føles faste.

Til saucen:
Smørret smeltes i en gryde. Karry tilsættes og brændes af – det vil sige at det bruser op og suger fedtstoffet.

Mælk og kogevand tilsættes og saucen bringes i kog. Jævningsmælken og hvedemelet rystes sammen til en jævning. Det piskes i saucen af et par gange til den har den ønskede konsistens. Saucen skal nu koges igennem 5 - 7 minutter for at fjerne melsmagen. Herefter smages den til med salt, sukker og peber, inden den serveres med kødbollerne og kogte ris.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: Kødboller og sauce er
SERVERES MED: SUNDERE RIS
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Når vi får ris, laver vi altid vore sauce en smule tyndere end normalt, da vi godt kan lide at det flyder i risene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar