søndag den 22. december 2019

Julekalenderens låge nummer 21 - Brunkager med appelsin

Glædelig 21. december 🎅🎄⛄

For mig er brunkager lig med jul, jeg elsker dem og elsker at prøve nye varianter 💗 Derfor er denne osse den fjerde opskrift på bloggen 😆 Jeg har så svært ved at bestemme mig for hvilke udgave er min favorit. Har du lyst kan se de øvrige her: Dem der skal UDSTIKKES, dem der er HELT PLAIN eller dem med PISTACIE & APPELSIN.

En anden ting ved brunkagerne er, at de er ultra nemme at lave. Du behøver nemlig ikke en stor røremaskine, jeg rørte min dej sammen i gryden, hvor jeg havde smeltet farin, sirup og smør sammen. 

Resultatet blev ret godt, de smager dejligt af appelsinskal og den kandiserede appelsin sammen med mandlerne, giver et skønt bid. Næste gang jeg laver dem, trækker jeg en smule af sukkeret fra, de er lige en tand for søde for min smag.

Brunkager med appelsin.
150 stk.
250 g. Smør
125 g. Ahornsirup
250 g. Farin
10 g. Appelsinskal – svarer til ca. 3 - 4 stk.
1 nip Salt
3 tsk. Kanel - stødt
2 tsk. Ingefær - stødt
1 tsk. Allehånde - stødt
1 tsk. Nellike - stødt
2 tsk. Potaske
1 spsk. Vand
100 g. Mandler
500 g. Hvedemel
100 g. Kandiseret appelsinskal – jeg bruger DENNE

Appelsinskallen rives fint. Mandlerne hakkes semifint - jeg gav mine en tur i minihakkeren. Og når du har gang i minihakkeren, giver du også den kandiserede appelsinskal også en tur deri. De skal have samme størrelse som mandlerne.

Smør, sirup og farin kommes i en gryde og smeltes kun lige sammen ved middel varme. Gryden tages af varmen og afkøles let. Krydderier og salt røres i blandingen, sammen med mandler og de to slags appelsinskal. Tilslut vendes melet i blandingen, den skal kun lige samles - du må ikke røre for meget deri, selvom om den er løs og fugtig.

Dejen kommes i en firkantet form (ca. 20 x 20 cm.) der er beklædt med husholdningsfilm. Filmen pakkes om dejen og den sættes på køl, minimum 3 timer, men gerne et par dage.

På bagedagen, vendes dejen ud af formen og filmen fjernes. Dejen deles i 3 lige store blokke. De skærs i tynde skiver på ca. 1 - 2 mm. Jeg brugte min pålægsmaskine for et ensartet resultat.

De lægges på en papirbeklædt bageplade.

Bages ved 200o i ca. 8 minutter, hold øje de branker hurtigt.

Lad dem stå på pladen et par minutter, inden du flyttet dem til færdig afkøling på en rist.

Opbevares i kagedåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Spisbedre.dk
FRYSEEGNET: Dejen er RÅ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar