torsdag den 28. maj 2020

Rabarbertærte med frangipane & karamelchokolade


For et par uger siden, fik jeg et bundt rabarber forærende af en god hunde-veninde. Mine egne har det jo ikke så godt, da Eddie har brugt dem som trone i vinter for at kunne skue ud over haven.

Når det nok blev de eneste rabarber jeg ville få i år, så skulle vi forkæles, så søgte jeg i mit arkiv, hvor jeg havde GEMT en tærteopskrift med frangipane og hvid chokolade. Hvilket jo et er fremragende kombination. Men vi er ikke de store hvid chokolade-spiser, men karamelchokoladen derimod - mums. Så det brugte jeg istedet. 

Og det blev så stor succes at jeg lavede den igen sidste weekend til forkælelse af kollegaerne.



Rabarbertærte med frangipane & karamelchokolade.
8 - 10 per.
BUND:
225 g. Hvedemel
75 g. Flormelis
115 g. Smør - kold
2 stk. Æggeblommer
Evt. lidt vand

FRANGIPANE:
100 g. Mandler
100 g. Smør
80 g. Sukker
20 g. Vanillesukker
50 g. Hvedemel
2 stk. Æg (M/L)
80 g. Karamelchokolade - jeg bruger den fra Callebaut

FYLD:
250 g. Rabarber - renset vægt
2 spsk. Sukker.


Start med bunden:

Flormelis og mel sigtes i en skål, smørret skæres i tern og smuldres ud i melblandingen. Tilslut samles dejen hurtigt med æggeblommerne. Hvis det er nødvendigt med mere væske, så tilsætter du bare lidt vand – en skefuld ad gangen.

Dejen pakkes ind og lægget på køl minimum 30 minutter.

Herefter rulles den tyndt ud på et meldrysset bord og den kommes i en smurt tærteform (ca. 28 cm. i diameter) Dejen flyttes nemmest ved at rulle den omkring kagerullen og så løfte den hen over formen. Brug evt. en lille klump af dejen til at presse den ud i hjørner og riller. Dejen skæres til, lad en smule stikke op over kanten, for den kan nemt synke ned.

Bunden forbages blindt – se HER hvordan – ved 175o i ca. 15 minutter.

Imens:

Mandlerne blendes til fint mandelmel og kommes i en skål, sammen med smør, sukker, vanillesukker, mel og æg. Dette piskes sammen til en ensartet masse, inden at chokoladen vendes i.

Når bunden er forbagt, tages den ud. Bagepapiret med ris, bønner eller hvad du nu bruger, fjernes og bunden afkøles let.

Rabarberne rengøres og skæres i tynde skiver på ca. 6 mm. De kommes i en skål og vendes sammen med sukkeret.

Frangipanen fordeles i bunden og rabarberne ovenpå.

Bages ved 175o i ca. 25 – 30 minutter, til frangipanen har sat sig.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Becauseitmatters.dk
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Cremefraiche, flødeskum eller vanilleis 
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar