onsdag den 11. december 2013

11. december - låge nummer 11 - Rødkål

Glædelig 11. december.....



Dagens opskrift er noget jeg egentlig bare plejer at hive ned i kurven, når jeg er ude at handle. Måske fordi at jeg ikke husker andet fra min barndom. Måske min morfar selv lavede det ???

Men nu synes jeg at det skulle afprøves. Og det er faktisk ikke særlig svært at lave, det passer sig selv det meste af tiden, og så kan man smage det til lige som man lyster.



Rødkål.
4 per.
1 kg. Rødkål
30 g. Smør
5 spsk. Ribsgele
1/4 dl. Æblecider eddike
1 spsk. Honning
1/4 - ½ dl. Solbærsaft, koncentreret
Salt
Peber
Evt. Atamon

Kålen snittes fint i strimler. Smørret smeltes i en gryde og når det er bruset færdigt, svitses rødkålen heri. Herefter tilsætte de øvrige ingredienser, låget lægges på og kålen småsimre i minimum 30 - 40 minutter, så der stadig er bid i den. Ønsker man en blødere konsistens, kogere man det blot længere.

Herefter smages kålen til. Skal det gennem i længere tid, hældes det på skoldede og desinficerede glas.


TIPS:




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: JA – det har jeg læst mig til, men ikke afprøvet endnu
SERVERES MED:
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Der kan sagtens tilsættes masser af hele julekrydderier, f.eks. anis, kardemomme og kanel. Jeg er mest til den helt rene smag, derfor har jeg ikke tilsat nogle af disse krydderier.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar