lørdag den 17. januar 2015

Couscous med figner & svampe i balsamico

Julen 2014 skulle blive året, hvor jeg fandt ud af at jeg elsker figner. Jeg har spist store mængde at de små tørrede lækkerier....uhhmmmm. Nu glæder jeg mig til at prøve de friske, når de kommer i sæson.

Nå, men jeg havde altså nogle der nåede at blive tørre og kedelige og da jeg er ny i figen-verden, søgte jeg råd i en STOP-MAD-SPILD-gruppe på Facebook, hvad de kunne trylles om til. 

Der var rigtig mange gode ideer, en af dem var at bløde dem op i portvin og servere med flødeskum til - hvilket sikkert smager fantastisk, hvis man er til portvin ;-) Men jeg synes om udblødningsforslaget og valgte at bruge dem til nogle af januars salater. 


Couscous med figner & svampe i balsamico.
2 - 3 per.
SALAT:
12 stk. Figner - jeg brugte små spanske
6 stk. Mandarin, saft fra
250 g. Couscous, kogt og afkølet
100 g. Gulerod
75 g. Sugarsnaps
100 g. Tomater, små
75 g. Artiskok hjerter, grillede

DRESSING:
5 spsk. Mandarin, saft fra
5 spsk. Citron, saft fra
5 spsk. Solsikke olie
1 spsk Akacie honning
Salt
Peber

SVAMPE:
200 g. Champignon
1 spsk. Olie
½ dl. Mørk balsamico eddike
Salt
Peber

DAGEN FØR SERVERING:
Fignerne skæres i mindre stykker og den hårde stængel fjernes. Mandarinerne halveres og saften presses ud. Fignerne kommes i en skål og saften hældes over, det stilles på køl natten over. 
Couscoussen (1 dl.) kommes i en skål, 1 ½ dl. kogende vand hældes over, sammen med et drys salt. Låget lækkes på, grynene skal stå og trække i ca. 10 minutter. Herefter kommes de i køleskab til dagen efter.

PÅ SERVERINGSDAGEN:
Til couscoussen skrælles guleroden og skæres i minitern på ca. 2 x 2 mm. Tomaterne skylles og skæres i ¼. Sugarsnapsene skylles og skæres i tynde strimler på langs. Artiskokhjerterne skæres i mindre stykker. Alle disse ingredienser vendes sammen i en skål. Fignerne fiskes op af mandarinsaften (SMID DEN IKKE VÆK - den skal bruges til dressing) og vendes i couscousen.
Dressingen røres sammen af mandarinsaft, citronsaft, olie og honning. Den smages til med salt og peber og vendes i salaten.

Svampene børstes fri for jord og er stokken med rod fjernes denne. En pande varmes op og olien kommes på. Svampene tilsættes og svitses til de er gyldne. Herefter tilsættes eddiken og skal nu koges ind i svampene. Herefter tages de af panden og smages til med salt og peber.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: Grillet kylling
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar