lørdag den 31. januar 2015

Digestive kiks

Da jeg for en måneds-tid siden skulle skifte profil billede på FACEBOOK, brugte jeg det øverste af disse to billeder. Jeg tør næsten ikke nævne hvor længe siden jeg har bagt dem. Men en 8 - 9 måneder er vist ikke helt galt (indsæt selv en rødmende smiley) Jeg havde lykkeligt glemt alt om dem, lidt synd for de var virkelig sprøde og lækre. Jeg køber aldrig Digestive kiks mere efter at have prøvet at bage dem selv.



Digestive kiks.
Ca. 40 stk.
250 g. Fuldkornshvedemel
250 g. Smør, blødt
250 g. Havregryn
75 g. Farin (125 g. for en mere sød kiks)
1 tsk. Salt, fint
2 tsk. Bagepulver
1 spsk. Mælk

Det bløde smør skæres i små terninger. Havregrynene blendes – jeg blendede ikke mine helt fint, men så de stadig havde en smule struktur, men du kan sagtens blende dem helt fint.

Smør og fuldkornshvedemel røres sammen til det krummer. Havremel, farin, salt og bagepulver tilsættes og røres sammen. Herefter tilsættes mælken dråbevis til dejen er samlet og let klistret.

Dejen pakkes ind i film og lægges i køleskabet 1 times tid. Den kan sagtens ligge på køl i nogle dage inden du bager kiksene. I så fald skal du tage den ud af køleskabet en times tid inden du kan rulle dem ud, da den er blevet meget hård.

Dejen og bordet drysses med mel. Dejen rulles forsigtigt ud til en tykkelse på ca. 3 – 4 mm. Det kan godt være at det er nødvendigt at flytte rundt med dejen og drysse mere mel under udrulningen.
Herefter trykkes kiksene ud med en rund udstikker på 5 – 6 cm. i diameter. De flyttes med hjælp fra en palet over på en papirbeklæde bageplade.

Bages ved 180o i ca. 10 minutter. Men tjek dem ofte efter halvdelen af tiden er gået, så de ikke bliver brankede.

Når du tager dem ud af ovnen, lad dem blive på bagepladen i ca. 5 minutter, inden du flytter dem over på en bagerist til afkøling.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Bogen: ”Hverdags mad fra River Cottage” af Hugh Fearnley-Whittingstall
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar