lørdag den 6. juni 2015

Rabarbercrumble

Jeg har glædet mig til at skulle bruge af mine rabarber i år. Sidste år var de jo helt nye og Lærke-Musen fortalte mig, strengt op til flere gange, at jeg ikke måtte bruge dem før i år. 
Og i år kan jeg egentlig godt se fornuften i det, for de skal jo have tid til at udvikle et ordentligt rodnet :-P
Det er bare ikke altid nemt, når man som jeg, er en lidt utålmodig sjæl. Så jeg kom nok til et par gange at "glemme" hvad Musen havde sagt. Men det var KUN et par små og få stængler jeg snuppede :-D

Og nu er de blevet store, fine og fyldt med masser af lækre røde stængler. Og selvom jeg stadig har fuldt gang i mit RÅVARE-INDLÆG-PROJEKT, så skal hverken vi eller du snydes for lidt weekendlækkerier, så derfor får du opskriften på den lækreste crumble.


Rabarbercrumble.
4 per.
500 g. Rabarber
50 g. Farin (75 - 100 g. for en mere sød kage)

CRUMBLE:
100 g. Havregryn
100 g. Farin
100. Marcipan
100 g. Smør

Rabarberne renses og skæres i stykker på ca. ½ - 1 cm. De blandes med farin og lægges i bunden af et fad. Mit var 30 x 22 cm.

Marcipanen rives groft og smuldres sammen farin, smør og havregryn. Crumbledejen fordeles oven på rabarberne.


Bages ved 200o i ca. 25 – 30 minutter, til kagen er gylden og sprød.


Serveres lun med iskold flødeskum.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: Flødeskum, cremefraiche eller vanilleis
TIPS & TRICKS: Bruger du frosne rabarber, så bland 1 spsk. Kartoffelmel i dem, så jævnes væskes og kagen bliver ikke våd.
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar