søndag den 24. januar 2016

Middelhavsfrikadeller

De par gange jeg tidligere har forsøgt mig med hakket kylling, er jeg blevet noget så skuffet. Konsistensen i frikadellerne blev helt gummi-agtige og det kunne min mund altså ikke lide....yaiks.

Jeg gik i tænkeboks og langt om længe fik jeg mig taget sammen til at gøre endnu et forsøg. Det blev med hakket chorizo, men også med en rå revet kartoffel i. 

Og ved du hvad. 
De blev faktisk gode, så du skal da osse have min udgave :-D


Vi fik timiankrydret OVNFRITTERTZATZIKI & salat af tomat, agurk & oliven til

Middelhavsfrikadeller.
4 per.
450 g. Kylling, hakket
100 g. Løg
100 g. Chorizo
50 g. Oliven, sorte
20 g. Persille
3 fed Hvidløg
100 g. Kartoffel, rå
2 stk. Æg (L)
50 g. Hvedemel
1 spsk. Oregano, tørret
1 spsk. Timian, tørret
1 spsk. Basilikum, tørret
5 g. Salt
40 omgange på peberkværnen
¼ dl. Vand
Olie – til stegning
Smør – til stegning

Løget pilles og hakkes fint, chorizoen skæres i små tern, oliven hakkes groft, persillen hakkes, hvidløgene pilles og hakkes fint, kartoflen skrælles og rives groft.

Kødet røres sejt med salt. Æg, løg, hvidløg, chorizo, oliven, persille, kartoffel, krydderier og æg tilsættes og farsen røres godt. Herefter kommes melet i, under omrøring og derefter væsken. Farsen skal have en passende konsistens, ikke for fast og ikke for blød.

Nu er det tid til dellerne skal steges. En pande varmes op og en god klat smør og olie kommes på. Når det er smeltet og varmt dyppes en spiseske deri og du tager så en passende klump kød og former den ved hjælp af skeen og hånden. Den lægges på panden og den steges ca. 4 – 5 minutter på hver side. Fortsæt sådan indtil at der ikke er mere kød tilbage i skålen.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: SPRØDE OVNFRITTER, TZATZIKI & Salat af tomat, agurk & oliven
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar