fredag den 23. december 2016

Julekalenderens låge nummer 23 - Greta Garbo kager

Glædelig 23. december 🎅🎄⛄

Der var panik i Casa Fangel igår. Min computer valgte nemlig at "æde" mappen, hvor jeg opbevarede alle opskrifterne til årets julekalender i. 

Og den er væk, jeg kan simpelthen ikke hverken finde eller gendanne den. Men heldigvis så var det faktisk kun dagens opskrift som jeg skulle genskabe. Alle de andre ligger nemlig allerede på bloggen, også den til imorgen. Tænk hvis det havde været først i december 😠 GYYYS.

Nå, men til dagens småkage, som gør mig en smule nostalgisk. 
Den er nemlig helt tilbage fra min læretid, hvor patienterne fik den serveret som "kæmpe" småkager. Og de var altid vældig populære. Så da Manden og jeg brainstomede til årets kalender, var denne et must. 


Greta Garbo kager.
Ca. 45 stk.
3 st. Vanille
325 g. Sukker
300 g. Smør - Koldt
2 stk. Æggeblommer
875 g. Hvedemel
6 – 8 spsk. vand

YDERLIGERE:
1 stk. Æggehvide
125 g. Mandler
Ca. 250 g. Hindbærmarmelade  

Vanillestænglerne halveres, flækkes og kornene skrabes ud. De gnides ud i lidt af sukkeret for at skille dem ad.

Vanillesukker, sukker og smør røres sammen. Æggeblommerne tilsættes, sammen med melet og dejen æltes sammen. Herefter samles den med vand - tilsæt kun en skefuld ad gangen.

Dejen vejes af i to lige store portioner, som formes til ruller med en diameter på ca. 5 – 6 cm. Herefter lægges de på køl ca. 30 minutter.

Imens hakkes mandlerne fint.

Dejrullerne pensles med æggehvide og rulles i mandlerne – tryk dem gerne lidt fast. Herefter lægges de tilbage på køl en times tid.

Hvorefter de skæres ud i skiver på 1 cm. og lægges på en papirbeklædt bageplade. I midten på hver skive laves der en fordybning, hvori der kommes ca. ½ teskefuld hindbærmarmelade.

Bages ved 200o i ca. 14 – 16 minutter, til de er gyldne i kanten.

Bagefter afkøles de på en bagerist og opbevares i lufttætte kagedåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA, dejen er i rå tilstand – op til 3 måneder
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar