mandag den 17. juli 2017

Brombærtærte med marcipan

I dagens afsnit til SØDT & SYNDIGT forbliver vi i brombærernes verden fra IGÅR. For det var virkelig en stor pose frosne bær, som jeg skulle have gjort kål på, og det er næsten lykkes nu med denne tærte.

Jeg har været forbi THE BIG MEOWSKI, hvor jeg længe har haft lyst til at prøve DENNE skønne tærte med hindbær, som så blev til brombær. Jeg gjorde som altid når jeg lurer inspiration hos andre: Tilføjer lidt, fjerner en smule, samt skruer op og ned, så det passer til min mund og indhold i mine skabe 😍 

Den var yderst vellykket, jeg skal helt sikkert prøve den med hindbær også 💗



Brombærtærte med marcipan.
Ca. 10 per.
BUND:
225 g. Hvedemel
1 nip Salt
½ tsk. Bagepulver
50 g. Sukker

2 tsk. Vanillesukker
125 g. Smør - koldt
1 stk. Æg (M/L)
1 - 2 spsk. Vand - koldt

FYLD:
450 g. Brombær – fra frost
100 g. Sukker
60 g. Maizena
125 g. Marcipan - jeg brugte Ren rå

YDERLIGERE:
1 stk. Æggeblomme - til pensling

Start med at tage bærerne op fra frost – de skal blot tø let op.

Til dejen blandes de tørre ingredienser sammen. Smørret skæres i mindre stykker og smuldres ud i melblandingen.
Ægget tilsættes og dejen samles med vand. Herefter pakkes den ind i husholdningfilm og lægges på køl i minimum 30 minutter.,
30

Et tærtefad (ca. 28 cm. i diameter) smøres godt og pudres med mel. Dette gøres ved at vende fadet rundt, så melet fordeler sig i fedtstoffet. Tilslut vendes fadet på hovedet henover vasken så det overskydende mel falder ud.

Du skal nu tage lidt mere end 1/3 af dejen fra til låg. Resten rulles ud på et meldrysset bord, til det når en størrelse der er lidt større end din form. Brug din kagerulle til forsigtigt at rulle dejen om, så er det nemmere at flytte dejen uden at den går i stykker.

Dejen fordeles i formen og siderne skal nå helt op til kanten. Herefter prikkes den med en gaffel.

Forbages nederst i ovnen ved 200o i 15 minutter.

Bærerne røres sammen med sukker og maizena. Marcipanen rives ud over bunden og bærerne fordeles ovenpå, så det dækker hele bunden.

Den resterende dej rulles tyndt ud på et meldrysset bord og skæres i strimler på ca. 1 cm i bredden. De lægges på tærten i et fletmønster.

Som afslutning lægges der en lidt bredere strimmel dej rundt langs kanten. Den klemmes lidt sammen hvor enderne mødes.

Fletmønsteret og dejkanten pensles med sammenpisket æggeblomme – jeg synes det var nemmest at gøre med pegefingeren.

Bages ved 200o i ca. 25 – 30 minutter, til den er gylden.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: http://thebigmeowski.blogspot.dk
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: Cremefraiche, flødeskum eller is
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar