lørdag den 15. juli 2017

Citronkage med marcipan

Jeg fik en GENIAL idé, da jeg ligefør kiggede færdige blogindlæg igennem. 

Der skal simpelthen være tema uge i uge 29 😄 Overskriften bliver SØDT & SYNDIGT - lyder det ikke lækkert.

Altså en hel uge, hvor jeg hver dag (forhåbentlig) kommer med et syndigt indlæg, fuld af lækkerier i form af kage eller dessert. Jeg synes selv at det er en brandgod ide 💗

Dagens opskrift er med en af mine yndlings-ingredienser, nemlig citron. Hvorfor jeg så aldrig før nu har bage en citronkage, begriber jeg simpelthen ikke. Men da jeg så DENNE (som dog var med appelsin), var det ligefør mundvandet løb og jeg måtte ASAP i køkkenet og bage. 

Og min eneste kommentar: SUCCES 😵


Citronkage med marcipan.
8 – 10 per.
150 g. Sukker
200 g. Marcipan – Jeg brugte Ren rå
200 g Smør
4 stk. Æg (M/L)
½ dl. Citronsaft
6 g. Citron skal – fint revet (ca. fra 1½ citron)
20 g. Vanillesukker
1 nip Salt
2 tsk. Bagepulver
100 g. Hvedemel

GLASUR:
100 g. Flormelis
3 – 4 spsk. Citronsaft
Evt. sukkerkugler - til pynt

Marcipanen rives groft og piskes sammen med sukkeret. Smørret skæres i små tern og piskes sammen med marcipanblandingen.

Citronsaft og –skal tilsættes og derefter æggene enkeltvis. Pisk godt mellem hvert. Tilslut vendes mel, vanillesukker, salt og bagepulver i.

Dejen kommes i en smurt springform (24. cm i diameter), med bagepapir i bunden.  
 

Bages ved 180o i ca. 40 - 45 minutter, til den er gennembagt. Herefter afkøles den.

Til glasuren kommes flormelissen i en skål og røres med citronsaften. Men husk ikke at tilsætte al saften på en gang, men af et par gange, så glasuren ikke bliver for tynd. De fordeles ovenpå kagen.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: https://sundtforto.wordpress.com
FRYSEEGNET: JA uden glasur
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: Citron kan skiftes ud med appelsin eller lime
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar