tirsdag den 7. maj 2019

Spidskålsalat med Beluga linser.

Når det bliver varmere i vejret og grillen hives frem, spiser vi oftest kun grønsager og noget kød af en art. Altså ingen sovs og kartofler.

I disse salater, er jeg blevet rigtig glad for at komme noget der mætter lidt ekstra, og der har jeg fået øjnene op for Beluga linserne. De har fået navnet fordi de ligner kaviaren af samme navn en smule.

De er gode, de smatter ikke ud når de koges og for at få ekstra meget smag i dem, koges jeg dem i vand tilsat hønsebouillon. Vil du gerne have endnu mere power i dem, så kan du hælde marinade over dem imens de stadig er varme, så suger de smagen til sig.

Og kog endelig mange, for de kan sagtens fryses ned. Så er de lige til at tage op, når du får brug for dem.


Spidskålsalat med Beluga linser.
3 – 4 per.
½ dl. Beluga linser – rå vægt

½ stk. Spidskål
1 stk. Gul peberfrugt
½ ds. Ananas – eller tilsvarende mængde af frisk ananas
2 dl. Ærter – optøede
175 g. Feta i tern
1 stor dusk persille

DRESSING:
Olie – jeg brugte raps
Citronsaft
Ananassaft
Salt
Peber

Linserne kommes i en sigte og skylles med koldt vand. Herefter kommes de i en gryde med kogende vand, tilsat godt med salt og koger til de er møre, men stadig har bid. Mine fik 18 minutter. Herefter hældes det overskydende vand fra og linserne afkøles.

De yderste grimme blade fjernes på kålen, den halveres og stokken fjernes, inden den snittes ultra fint.

Frøstol og blomsten fjernes på peberfrugten og den skæres i små tern på ca. ½ x ½ cm.

Persillen skylles, tørres og hakkes fint.

Dåsen med ananas åbnes og halvdelen tages fra.

Fetaen drænes.

Spidskål, linser, ærter, peberfrugt, ananas og persille vendes sammen. Dressingen rystes sammen og dryppes over salaten. Den toppes med feta og smages til med salt og peber.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar