torsdag den 26. marts 2020

Nutella cheesecake

Jeg må virkelig tage mig selv i ikke at bage og lave desserter flere gange ugentligt i disse tider, jeg forsøger virkelig, men det er hårdt 😵 Faktisk så overvejer jeg, at gå i gang med at julebage til årets julekalender - tidligt jaaah, men jeg kan jo ikk gøre rent hele tiden 😆

Nå men, til dagens opskrift. Manden smed mig et link til denne skønne sag i sidste uge og skulle handle samme dag, og så var han jo selv ude om det 😇

Det er en uartig dessertkage, rigtig lækker - men drøj. Det vil sige at selvom det er en forholdvis lille kage, så passer det med portionerne som jeg har skrevet. For du spiser ikke stooooore stykker af den - det bliver kvalmende. Men de krydrede kiks i bunden og kaffen i ganachen gør bare noget godt - mums 💗


Nutella cheesecake.
8 - 10 per.
BUND:
200 g. Bastogne kiks
50 g. Hasselnødder
100 g. Smør

FYLD:
400 g. Naturel flødeost – IKKE light
40 g. Flormelis
400 g. Nutella

GANACHE:
100 g. Piskefløde
200 g. Nutella
2 tsk. Instant kaffe

PYNT:
75 g. Hasselnødder
Evt. Kornblomster

Start med bunden:
Kiksene blendes helt fint. Nødderne hakkes groft og smørret smeltes. Det hele vendes sammen og kommes i en springform (ca. 20 cm. i diameter) med bagepapir i bunden.
 

Det presses sammen, inden du kommer kageplast i formen – jeg løsnede springformen og kom mit helt ned langs bunden, inden jeg stillede den på køl.

Så laves cremen:
Flødeosten kommes i en skål og flormelissen sigtes deri. Det piskes sammen, inden Nutellaen tilsættes og det vendes sammen til en jævn konsistens.

Cremen fordeles ovenpå bunden. Bank evt. formen et par gange i bordet, for at fjerne lufthuller. Herefter stilles det på køl, gerne nogle timer.

Herefter:
bringes fløden op til lige under kogepunktet. Gryden tages af varmen og Nutellaen kommes i, sammen med kaffen. Lad det stå et øjeblik, så Nutellaen får varme, inden du rører ganachen jævn. Den hældes ovenpå cremfyldet, jævnes ud og kagen stilles igen på køl, minimum en 6 timer, men gerne natten over.

Ved servering:
Springformen løsnes og tages af. Bagepapiret fjernes og bagen stilles på serveringsfadet. Plasten fjernes. Er siderne meget ujævne, kan du tage en paletkniv, som du varmer under den varme hane, tørrer af og bruger til at glatte siderne ud, så de bliver jævne.

Nødderne hakkes og drysse på, sammen med kornblomsterne.




INFO OM RETTEN:
FRYSEEGNET: ??
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Kagen kan med fordel laves dagen før servering

Ingen kommentarer:

Send en kommentar