tirsdag den 1. december 2020

1. december - choko-mint snitter

 
Glædelig 1. december 🎅🎄⛄

Og så nåede vi endelig julemåneden 😍 

Jeg har glædet mig så meget til at vise dig årets julekalender. Lige bortset fra i søndags. Der var et øjebliks total panik herhjemme, da mit USB stik, hvor jeg har mine billeder, opskrifter - ja alt liggende, viste sig at være ødelagt. Heldigvis kunne jeg med møje og besvær redde de fleste ting, men desværre er der nogle billeder der er gået tabt 😒

Nå, men til julekalenderen. Temaet iår er igen småkager og næsten halvdelen har fået undertemaet lynhurtige. De tager nemlig ingen tid at røre sammen og bage - jeg har flere gange præsteret at lave og bage 4 slags på en time. Så er der altså ingen undskyldning for ikke at have tid 😉

Opskriften idag har jeg glædet mit til at give dig. Det er en af de hurtige opskrifter, inspireret af After Eight chokolader. De smager så dejligt. God balance af mint og chokolade.

Jeg har kommet frugtfarve i, men det kan du sagtens undlade hvis du ikke har det - så skal du blot undlade 20 gram hvedemel.

At der er ekstra fugt i, iform af ekstrakten og farven, gør så bliver de chewy lidt som en cookie - sprøde i kanten og bløde i midten. Men ønsker du en mere sprød udgave, skal du bare dem et par minutter ekstra.

Choko-mint snitter.
Ca. 40 stk.
100 g. Smør
- blødt
100 g. Sukker
25 g. Sirup
170 g. Hvedemel
1 nip Salt
½ tsk. Natron
80 g. Mørk chokolade 55 %
2 tsk. Pebermynte ekstrakt
– jeg bruger den fra Dr. Oekter
1 tsk. Grøn frugtfarve
 
Chokoladen hakkes, de må ikke være større end 3 - 4 mm i diameter.
 
Alle ingredienserne til dejen vejes af og røres godt sammen. Hvis dejen er lidt klistret tilsættes en lillesmule mere mel.
 
Herefter rulles den til små pølser med en diameter på ca. 1½ - 2 cm. De lægges på en papirbeklædt bageplade og trykkes flade, evt. med en gaffel, ske eller bagsiden af din hånd.
 
Beregn god plads mellem stænglerne, da de flyder ud – jeg havde 4 på en plade.
 
Bages ved 175o i ca. 12 – 15 minutter. De skal blot lige blive gyldne.
 
Når de er færdige, skal de afkøle et øjeblik, hvorefter du skæres dem i skrå snitter på 2 cm. Afkøl dem på en rist og opbevar dem i en tætsluttende dåse.
 
 


INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: Dejen er rå
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Hvis du bager dem kort tid (mine fik 13 minutter) bliver de som cookies, sprøde udenpå og bløde/seje inden i – de er gode. Hvis du ønsker en sprød småkage, skal du bage dem 1½ - 2 minutter ekstra.
Du kan undlade frugtfarven, men så skal du trække 20 g. mel fra.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar