torsdag den 13. juni 2013

Indisk karrykylling


Lige så meget som jeg elsker at lave mad, lige så meget elsker jeg, at kunne gå i fryseren og hente noget færdiglavet på en af de dage, hvor alting bare ramler.

Nogle gange tager vi en hel dag ud af kalenderen og kun laver mad til fryseren, det kan være supper, gryderetter og FRIKADELLER.

På billedet holder Charlie øje med, om far steger frikadellerne ordentligt - mon ikke at der faldt en lille smagsprøve af til ham 😁


I dag har været en af de dage, hvor det bare skulle være nemt. Så jeg fandt en portion indisk karrykylling i fryseren og har glæder mig til det lige siden. 

Det er en af livretterne herhjemme. Personligt synes jeg, at det er et for stort arbejde at lave til hverdag. Så derfor laver vi altid en kæmpe portion af gangen og fryser det ned i passende portioner. Og jeg mener KÆMPE når jeg siger det, for det er vores 15 liters gryde vi har gang i, når vi endelig laver det 😂

Det er lige meget om du bruger en hel kylling, som du selv partere, kyllingelår med overlår eller en anden slags kylling - bare den er med ben. For det er dem, der er med til at give retten den rigtige og kraftige smag - jeg har tidligere, da jeg arbejdede i kantine, og tiden var knap, lavet den på kyllinge inderfilet og det var bare ikke det samme 😒

Indisk karrykylling.
4 per.
1500 g. Kylling med ben
Olie – til stegning af kylling
25 g. Smør – til stegning af løg
2 – 3 stk. Løg - hakkede
2 ds. Fl. tomater
4 tsk. Karry
2 stk. Laurbærblade
½ tsk. Nellike - stødt
Ca. 6 dl. Hønsebouillon
½ l. Cremefraiche 18 %
Salt

Hvis du bruger en hel kylling parteres den i 8 stykker. Disse stykker brunes godt af, i olie, i en stor gryde og tages herefter op igen.
Smørret smeltes i gryden, karryen brændes af og løgene svitses heri. Kyllingen lægges i gryden igen, sammen med de øvrige ingredienser. Bouillonen skal gerne dække kyllingen.

Låget lægges på og bringes i kog. Der skummes for urenheder og retten skal nu småsimre i ca. 45 – 60 minutter, indtil at kødet er meget mørt. 

Tilslut smages suppesaucen til inden den serveres. Og det er meningen at det skal være en tynd væske som kyllingen ligger i, deraf navnet suppesauce 😜


TIPS: Du kan vælge at server retten som den er her, altså med ben på kyllingen som man så selv kan pille i. 
Eller hvis du, som jeg, har en doven familie eller laver en KÆMPE portion til fryseren, så fisker du benene op af suppen og piller kødet af, gennemgår suppesaucen for laurbærblade og ”knoglerester” og kommer kødet tilbage i gryden, inden servering. 


INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Tidligere familiemedlem
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Ris, bulgur, couscous, mangochutney og ristede jordnødder
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -
OPDATERET: April 2017

Ingen kommentarer:

Send en kommentar