søndag den 7. juli 2013

Jordbærmousse.

Jeg elsker simpelthen alle de lækre ting, som sommeren bringer at frugt og grønt. Og jeg prøver at lave små variationer.

I dag skulle det ikke bare være en almindelig omgang jordbær med fløde, så jeg kastede mig ud i et af mine ikke-yndlings-projekter, nemlig husblas. Øvelse gør altså mester :O))


Jordbærmousse.
4 per.
400 g. Jordbær
2 dl. Piskefløde
4 tsk. Flormelis
1½ tsk. Vanillesukker
1 bl. Husblas

Husblassen lægges i koldt vand i ca. 10 minutter. Jordbærrene nippes og skylles. Tag gerne et par stykker fra til pynt. Dup dem gerne med lidt køkkenrulle, så de ikke er alt for våde.
Herefter skæres de i små tern. Nogle af dem kan evt. moses, så fløde få en fin lyserød farve og smag af jordbær også.
Fløden piskes til skum sammen med vanillesukker og flormelis.. Jordbærrene vendes i.
Husblassen tages op af vandet, og med det vand der hænger ved og smeltes i en gryde under omrøring. Kom en smule af moussen i, for at køle gelantinen ned, hvor efter det tilsættes moussen under omrøring. Fordeles i portionsglas. Stilles på køl.
Når moussen er stivnet, kan den pyntes med lidt jordbær, hakkede nødder og revet chokolade.


KILDE: Inspiration fra www.dansukker.dk, mixed med egne idéer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar