onsdag den 19. marts 2014

Langtidsstegt ribbensteg.

Tirsdag i hver anden uge, er en smule hektisk for os. Manden skal møde på job kl. 6, og jeg skal jo i terapi-gruppe, om formiddagen, og kører ham derfor, så jeg kan have bilen.
Nu har jeg jo kun været afsted et par gange, men jeg kan godt mærke, at når jeg kommer hjem, så er min energi for den dag brugt. Og derfor orker jeg ikke at stå med det helt store gastronomiske aftensmåltid. Så den uge, hvor Manden har morgentur, må enten blive noget færdig-mad fra fryseren eller noget der passer sig selv. 

Igår smed jeg en ribbensteg i ovnen kil. 11.30 og så passede den sig selv resten af tiden. Lidt rugbrød har vi jo som regel i huset. Og så sammen med RØDKÅL og PICKLES og det blev til et skøn-herligt måltid.



Du behøver ikke at bruge et stegetermomenter til en ribbensteg. Men er du usikker på om, hvornår den er færdig, så brug det endeligt. Ribbenstegen bliver ikke så nemt tør, da den er meget fedtmarmoreret. I stedet bliver den mere saftig, når den langtidssteges.

Jeg tjekkede for sjov, temperatuen på min steg, efter ca. 4½ time, og den var på det tidspunkt 68o. Der var ben på min steg og den vejede ca. 1200 – 1300 gram før stegning.


Langtidsstegt ribbensteg.

Ribbensteg
Salt

Stegen ridses med ca. ½ cm. mellemrum. Der skæres helt ned til kødet - dog uden at ridse i selve kødet. Har slagteren ridset den for dig, så gå den efter. De fleste gange er ridsningen ikke dyb nok, specielt i siderne.
Sværen gnides med salt, men vær særlig omhyggelig med at få salt med mellem alle sværene.
Stegen kommes i en bradepande og der kommes vand ved. Hvis sværen ikke ligger helt vandret, kan man med fordel, lægge nogle kugler, lavet af stanniol, under. At den ligger i samme højde, kan sagtens være med til at hele sværen bliver sprød.

Steges ved 100o i ca. 6 – 7 timer.

De sidste 30 minutter skrues der op til 250o, så sværen bliver sprød. Er den herefter stadig ikke sprød, må den have lidt grill – men hold øje med at sværen ikke pludselig bliver for mørke.


TIPS: Væsken sigtes og fryses ned til brug til sauce en anden gang




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: RØDKÅL og PICKLES
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -


Ingen kommentarer:

Send en kommentar