tirsdag den 18. marts 2014

Hindbærmarmelade.

Manden elsker hindbærmarmelade og det er med temmelig røde ører, at jeg nu fortæller, at sidste jeg lavede en omgang af den hjemmelavede til ham, gik der ikke mere end ca. 2 dage, så havde jeg tabt glasset på gulvet og smadret både glasset og alt marmeladen var spredt ud over det hele. 
Det med rengøringen, tjjjjhaaaa det er da træls, men mit hjerte græd, fordi jeg ved hvor meget han elsker min hjemmelavede marmelade.

Jeg kigger altid reklamer i løbet af weekenden. Det er ren afslapning og afsressning for mig. Og så udover at jeg hygger med det, giver det god indpiration til ny madlavning. 
Men jeg blev vældig begejstret, da jeg så at Netto i denne uge, havde frosne bær på tilbud. Der var max 6 poser pr person pr dag. Og jeg hamstrede 6 poser...kun af hindbær :O)
Så der blev lavet marmelade af 4 af poserne og de sidste 2 blev lavet til HINDBÆRSIRUP, som der kommer en opskrift på en af dagene.


Hindbær marmelade.
Ca. 2 kg.
1200 g. Hindbær
7 dl. Vand
20 g. Sukker
Atamon, til at skylles glas i

Hindbærerne koges, sammen med vand, til de er møre. Melatinen drysses i underomrøring og koges igennem i 2 minutter. Herefter skal marmelade skummes, hvis det er nødvendigt. Den smages til og hvis det er nødvendigt, kan der tilsættes lidt ekstra sukker og evt. justeres med ekstra vand, hvis den er for fast.
Marmeladen kommes på Atamonskyllede glas og opbevares på køl

Marmelade med sukker:
Ønskes en marmelade med sukker, tilsættes der sukker, istedet for Grøn Melatinen.
Hvor meget sukker, der skal i, afhænger af hvor sødt, man ønsker marmeladen. Men start med ca. 400 gram, og tilsæt derefter mere, til den ønskede sødme opnås.
For at jævne marmeladen kan man enten bruge et geleringspulver, som f.eks. TØRSLEFFMELATIN RØD. Men kan osse sagtens bruge Maizena eller kartoffelmel udrørt i lidt vand.
Grøden bringes på kogepunktet, tages af varmen og jævningen tilsættes hurtigt under omrøring. Hvis man bruger kartoffelmel, må marmeladen ikke opvarmes – da den så bliver den lang og tyggegummiagtig. Og kan heller ikke genopvarmes.
Ved brug af Maizena skal lige koges igennem 2 – 3 minutter, for at den jævner.
Herefter skummes den og kommes på Atamonskyllede glas.


TIPS:




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

_______________________________________________________________________________
Kcal af hindbær marmelade:
Hindbær                  54 Kcal pr 100 g.
Sukker                    406 Kcal pr 100 g.
Grøn Melatin            340 Kcal (1 brev vejer 40 g.)
”Gratis”: Vand

1220 g. Hindbær       659
20 g. Sukker            81          
700 g. Vand             0
80 G. Grøn Melatin    272         
Kcal I alt                1012 Kcal

Mængde total: 1854 g.

(Kcal total : Mængde total x 100 =  pr 100 g)
1012 : 1854 = 0.55 pr 1 g.

0.55 x 100 = 55 Kcal pr 100 g.

Udregning af portionsstørrelse:
(Portionsstørrelse x Kcal-indholdet i 1 g. = Kcal-indhold i den enkelte portion)

En portionsstørrelse på 20 g., er Kcal indholdet:
20 x 0.55 = 11 Kcal

1 kommentar: