søndag den 4. maj 2014

Rabarbersirup.

Af den portion rabarber, jeg købte i supermarkedet, til at lave RABARBER -TRIFLI MED OSTECREME af, tog jeg fra, til en en lille portion sirup. 

Jeg ville også gerne prøve at lave saft, marmelade, kompot og kager, men 1 kg. rækker jo ikke til alle mine forsøg, så jeg venter i spænding på at mine egne begynder at give afkast.

Da jeg stod og skød billeder til dette indlæg, havde jeg en vild lyst til iskold rabarbersaft. 
Jeg forsøgte mig med et par skefulde sirup, pisket op i iskoldt vand. Og det smagte skønt, dejlig forfriskende.


Rabarbersirup.
Ca. 1 - 2 dl.
400 g. Rabarber, i små stykker
1 dl. Vand
1 dl. Sukker
1 st. Vanille
Atamon

Alle ingredienserne kommes i en gryde, husk gerne at koge de tomme vanille-stængler med. De koges under jævnlig omrøring, i ca. 30 minutter, til frugten er mør.
Herefter sigtes saftens fra og kommes tilbage i gryden, smag evt. om der er nok sukker i. Saften koges ind, til en tyk lækker sirup. Herefter kommes den på Atamonskyllede glas.





INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egne opskrift
FRYSEEGNET: ?
SERVERES MED: Skyr, pandekager eller til is
TIPS & TRICKS: 
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar