søndag den 7. september 2014

Syltede chilier

Selvom vi har haft sommer temperaturer og det mest fantastiske vejr de sidste dage, så lyver kalenderen jo ikke om at det er efterår. Og for mig er efterår lig med gryderetter, rodfruger og syltning. 

Disse chilier er faktisk fra sidste år. Men der nåede jeg aldrig at få dem syltet på grund at min indlæggelse - ja, det er faktisk snart et år siden. Tiden den flyver virkelig.

Men istedet valgte jeg at smide dem i fryseren. Det kan du sagtens gøre. De mister hverken smag eller styrke. Så der er faktisk en god måde at gemme chilier på. 
Et godt tip til at gøre det nemmere for dig, er at du hakker dem og kommer dem i små bøffer med navn og styrke på, inden du kommer dem på frost.

Jeg har valgt at lave de fleste af mine som syltede. Dem elsker Manden at bruge på sin salater og pizza, som topping hvor han eller ville have brugt færdigkøbte jalapenos.

I glasset til venstre er der SØD CHILI SAUCE.
I midten de syltede chilier.
Og det liggende glas er CHILI SAUCE.

Syltede chili.

Chili
Æblecider eddike
Sukker
Salt
Peberkorn
Evt. Atamon
                    
Chilierne skylles og skæres i ringe – det er ikke nødvendigt at fjerne kernerne. De kommes i sterile glas.

Hvor meget lage du skal bruge, afhænger af hvor mange chilier du har og derfor hvor mange glas du skal lave. Men hvis du ønsker en sød lage skal eddike og sukker forholdet være 1 til 1 – altså 1 dl. eddike og 1 dl. sukker. De chilier jeg har brugt er meget stærke og derfor har jeg valgt en sød lage.

Er dine chilier knap så stærke eller ønsker du bare en mindre sød lage så brug forholdet 1 til ½. Altså 1 dl. eddike og ½ dl. sukker (eller mindre sukker, hvis du har mod på det)

Eddike, sukker og krydderier koges op til sukkeret er smeltet. Det tages af varmen og bruger du Atamon er det nu det skal tilsættes. Herefter hældes den over chilierne og låget lukkes. Glassene stilles på køl til de er helt kolde, herefter kan de sagtens opbevares ved stuetemperatur, gerne et mørkt sted.


TIPS:




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar