lørdag den 4. oktober 2014

Selleribøf

Jeg husker mest knoldsellerien fra min barndom, som den lidt trælse ting i oksekødssuppen. Og jeg elskede suppen som Morfar altid serverede, sammen med hjemmelavet flødevanilleis, når vi kom derop for at holde weekend.
NOMNOMNOM....så var Låvisen lige 9 år igen et øjeblik :-D

Men siden da har jeg faktisk gjort meget i knoldselleri. Jeg er kommet til at elske den og nu har nu fundet en ny yndlings vegetarret, hvori den indgår. 
Egentlig synes jeg at vi er blevet bedre til at spise vegetarisk indimellem.


For nogle uger siden poppede Mijanne, en sød Facebook & fransk bulldog ven, en status om at hun lavede selleribøffer. Og straks var jeg klar og tiggede opskriften. Nu er den afprøvet og nøj de er gode. 

Som varme/reste mad fungere de osse perfekt - og på et skive rugbrød med et dryp af DEN KOLDE PERSILLESAUCE  var de osse perfekte. Det eneste jeg ikke har afprøve er, at fryse dem, men mon ikke det osse kan lade sig gøre....tænke tænke.
Bøfferne er her serveret med OVN KARTOFLER & KOLD PERSILLESAUCE.

Selleribøffer.
6 stk.
350 g. Knoldselleri
300 g. Ris, kogte og afkølede
100 g. Ost, revet
2 – 3 fed Hvidløg
1 stk. Æg
¾ dl. Rasp
1 dl. Piskefløde
Salt
Peber
Olie, til stegning
Smør, til stegning

Sellerien skrælles og rives groft. Dette blandes med knust hvidløg og de øvrige ingredienser. Farsen smages til med salt og peber og stilles på køl en times tid.

Herefter vejes farsen af på 150 gram stykket og formes til bøffer.

Olie og smør varmes op på en pande og bøfferne steges heri – ca. 8 minutter på hver side.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Mijanne – min søde fransk bulldog ven
FRYSEEGNET: JA – det tror jeg
TIPS & TRICKS: -
ANDET: 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar