torsdag den 4. december 2014

Julekalenderens låge nummer 4 - Julegrød

Glædelig 4. december.....



Bag dagens låge finder du en julegrød. En fortolkning af risegrøden lavet lidt dessertagtig. Jeg var ikke i tvivl om den skulle med i julekalenderen, da jeg stødte på den i en af mine små kogebøger.

Da vi skal lave grøden herhjemme, vælger jeg kun at lave en portion, for jeg er ret sikker på at det ikke er noget for Manden. 
Nå, men jeg har åbenbart aldrig smagt Mascarpone før, så jeg vælger at tage en teske og smage en lille smule inden det overhovedet kommer i grøden. Det kunne min mund altså ikke lide. 
Men jeg lavede alligevel grøden færdig, for det kunne jo være at den der mærkelig eftersmag ville gå væk i den færdige ret. Men ak nej, jeg var ved at kløjs i det, da jeg skulle smage på det igen. Skæben ville så at Manden elskede det og jeg overtog pænt hans almindelige risengrød :-D 

Hvis du som mig ikke bryder dig om Mascarponen, så skift den ud med en ganske almindelig neutral flødeost - det gør jeg næste gang ;-)


Julegrød med appelsin & Mars-sauce.
4 per.
1 l. Sødmælk
200 g. Grødris
2 dl. Vand
1 spsk. Sukker
1 st. Vanille
50 g. Mascarpone

TIL SERVERNG:
3 stk. Mars chokolade bar
1 spsk. Piskefløde
2 spsk. Appelsin, saft fra
1 - 2 stk. Appelsiner

Vandet koges op, grødrisene drysses i og koges i 2 minutter. Mælken tilsættes og bringes i kog under omrøring. Varmen sænkes og låg lægges på. Grøden koges i ca. 30 minutter under jævnlig omrøring. Når grynene er møre tages gryden af varmen.
Vanillestangen halveres, flækkes og kornene skrabes ud. De gnides ud i lidt sukker for at skille dem ad. Vanillesukker og Mascarpone piskes i grøden. Og den smages til med ekstra sukker, hvis det er nødvendigt.

Bund og top skæres af appelsinerne, de stilles på den nu flade bund og skrællen skæres af siderne fra top mod bund, så de hvide hinder osse fjernes. Vend dem evt. og se om du har fået alt det hvide med i første omgang, ellers fjerner du det bagefter. Herefter lægger du appelsinen i din venstre hånd og kniven i højre (hvis du altså er højrehåndet ellers er det omvendt J) og så skære du ned langs de hvide hinder på begge sider af appelsinbåden og sådan fortsætter du hele vejen rundt og vupti, du har nu lavet appelsin-filetter. Når du skærer filetterne holder du hånden hen over en tallerken eller skål, så kan du lade filetterne falde herned i og samtidig samle saften osse. Inden du kasserer resten af appelsinen, presser du det sidste saft ud i skålen osse.

Marsbarerne skæres i mindre stykker og kommes i en lille gryde, sammen med fløde og appelsinsaft. Creme-saucen smeltes under omrøring ved svag varme.

Ved servering anrettes den lune grød i små portionsskåle med creme-sauce henover og appelsin-filetter på toppen.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION:  Bogen: ”Den lille bog om Mars”
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar