onsdag den 3. december 2014

Julekalenderens låge nummer 3 - Rullepølse

Glædelig 3. december.....



Dagen opskrift er hjemmelavet pålæg. Måske den er at finde på nogle julefrokostborde - specielt i den hjemmelavede udgave. Eller måske i lamme- eller kalveudgaven. Mon du allerede har gættet, hvad det er jeg servere for dig idag ???

Jeg HAR faktisk før haft lavet et halvt indlæg om dette pålæg, men denne gang er det helt hjemmelavet og ikke kun fremgangsmåden ;-)
Det er godtnok ikke i en særlig julet udgave, vi er mest til den almindelige. Men ønsker du en mere julet smag, kan du sagtens tilsætte lidt allehånde og nellike til krydderblandingen.

Har du mod på selv at gå i gang med sådan en omgang her????

Rullepølsen servers med HJEMMELAVET SKY & SYLTEDE RØDLØG
Rullepølse.

2 ½ kg. Svineslag, uden svær

SALTLAGE:
2 l. Vand
200 g. Salt, fint
25 g. Sukker
1 tsk. Peberkorn

KRYDDERIER:
350 g. Løg
2 spsk. Peberkorn
2 spsk. Salt, groft

Slaget trimmes så det er nogenlunde rektangulært og hvis det har alt for meget fedt fjernes dette. Det bankes ud, så det får nogenlunde samme tykkelse over det hele. Hvis du ikke selv har lyst til at stå med dette, så få din slagter til at gøre det – det gjorde jeg ;-)

Alle ingredienserne til lagen koges op og afkøles. Når den er helt kold, kommes slaget i en skål, gryde eller lignede og lagen hældes over – søg for at alt kødet er dækket, hvis ikke skal du lave lidt mere lage.
Når kødet er i lagen, lægger du en tallerken ned over kødet, så det bliver holde under lagen. Her oven på sættet evt. en gryde eller noget andet tungt til at hjælpe med tyngdekraften. Rullepølsen skal nu stå og trække i 3 dage.


PÅ KOGEDAGEN:
Peberkornene kommes i en morter og males så fint som muligt. Saltet tilsættes tilslut og gives en omgang i morteren osse. Løgene hakkes meget meget fint.

Så tages kødet op af lagen. Og lægges fladt ud på et spækbræt. Krydderierne drysses over og løgene fordeles bagefter. Slaget rulles stramt sammen og snøres med bomuldssnor. Og så er svinet klar til at blive kogt.



Pølsen kommes i en gryde – jeg tilsatte de løg, der var faldet ud- og ved siden af under rulningen. Samt et drys salt, lidt peber og evt. nogle urter. Og så dækkes den med vand. Dette bringes i kog og skummes for æggehvidestoffer.

Jeg kogte min i 3 timer (2 ½ havde været nok) og afkølede den i lagen. Lagen skal ikke være helt kold, men lun, så du kan fiske svinet op.

Jeg kom den så i en frysepose for at undgå at hele køleskabet (og alt andet) blev smurt ind i kogelage.
Jeg havde allerede luret inden, at jeg saltede min slag, at det ikke ville kunne være i min rullepølsepresse. Men osse at jeg heller ikke havde et fad, der var stort nok til saltningen. Så derfor delte jeg det i to.


Efter endt kogning og afkøling røg det ene svin i pressen og så what-to-do med det andet ????? 
Husker fra mit barndomshjem noget med spækbrætter og skruetvinger :-D Men det var IKKE en mulighed i Casa Fangel, så ud af grydeskabet, hev jeg en 2 l. gryde, kom svinet deri, iført en frysepose også.
Og så satte en et nummer mindre gryde oven i og fyldte den med vand. I køleskabet med både presse og gryde og så ventede jeg 2 dage.


Efter de 2 dage valgte jeg, at skære den ene rullepøse ud i skiver på pålægsmaskinen og vacumerer dem. Den anden delte jeg i to mindre stykker, vacumerede osse dem, inden det hele kom på frost.



TIPS: På mine billeder ser du at rullepølsen IKKE har samme fine lyserøde farve som den du køber i butikkerne. Det har den ikke af den simple grund, at jeg ikke har tilsat Nitrit i min kogelage.
Nitrit er giftigt, men må bruges i industrien i små mængder. Det bruges som konserveringsmiddel og for den fine lyserøde farve.
Det kan være svært at få fat i, men spørg evt. din slager, for det er ikke ret meget der skal til.
Læs evt. mere HER.

Suppen som svinet er kogt i kan evt. bruges til HJEMMELAVET SKY, eller afkøles og fryses ned i mindre portioner, som kan bruges til fond.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION:  Min morfar & mor
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: SMØREBRØD eller i sandwich. 
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar