søndag den 7. december 2014

Julekalenderens låge nummer 7 - Håkon småkager

Glædelig 7. december.....



Bag dagens låge finder du en dejlig mild vanille småkage. 

Opskriften er fra af mine søde følgere fra LÅVISES MAD på Facebook. Da jeg i sommers efterspurgte idéer til åres kalender, kom hun med denne opskrift og jeg var straks ON. For faktisk har jeg aldrig smagt dem før. Men de er gode og egentlig nemme at lave....so whats not to like :-D

Håkon småkager.
Ca. 30 stk.
200 g. Smør
90 g. Flormelis
75 g. Marcipan, groft revet
2 stk. Æg (M)
270 g. Hvedemel
1 tsk. Vanillesukker

PYNT:
1 stk. Æg, sammenpisket
Mørkt rørsukker

Smør, vanillesukker og florsukker piskes luftigt og marcipanen vendes i. Æggene tilsættes et af gangen. Hvorefter hvedemelet kommes i og dejen samles hurtigt. (Min dej var alt for blød, så jeg måtte tilsætte lidt mere mel for overhovedet at kunne arbejde med den.)

Dejen deles i 2, som hver rulles til pølser med en diamenter på 3 – 4 cm. De pakkes ind i film og lægges på køl til dagen efter – eller på frost i nogle timer til den er igen er fast.
Rullerne vendes i det sammenpiskede æg og bagefter rulles i sukkeret. (brug evt. almindelig sukker – jeg brugte farin)
Rullerne skæres i skiver á ca. 5 mm. som lægges på en papirbeklædt bageplade.

Bages ved 175o i ca. 12 minutter.

Afkøles på en bagerist og opbevares i en kagedåse.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Læser af Låvises mad på Facebook
FRYSEEGNET: Den rå dej er
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar