tirsdag den 9. december 2014

Julekalenderens låge nummer 9 - Æbleskiver med nougat

Glædelig 9. december.....



Idag bag dagens låge bliver vi i det søde køkken. Duften af disse, sammen med duften af gløgg, ja så er det jul for mig :-)
Sidste år lavede jeg også en udgave af DISSE, men med eftersmag af citron. Denne opskrift er helt anderledes og der er også gemt en lille overraskelse i midten :-D


Æbleskiver med nougat.
Ca. 40 stk
6 dl. Mælk
450 g. Hvedemel
6 stk. Æg (L)
300 g. Smør, blødt
2 spsk. Rørsukker
1 nip Salt
200 g. Nougat
Smør, til stegning

Mælken lunes til den er lillefingervarm. Æggene deles i blommer og hvider og hviderne piskes stive.
Mælken kommes i en skål og mel, sukker og salt piskes i. Æggeblommerne tilsættes, sammen med det bløde smør. Dejen piskes glat, så der ikke er nogle klumper i. Tilslut foldes æggehviderne i. Jeg hældte min dej i et litermål, men en sprøjtepose kan også bruges.

Nougaten skæres i skiver på ca. 7 – 8 mm. i tykkelsen. Hver skive deles i 4 stykker.

Æbleskivepanden varmes op og der fordeles lidt smør i hullerne. Når det er smeltet, fyldes der dej deri, så de er ca. ¾ fyldte. De bages til de har fået en fin skorpe og vendes nu en kvart omgang, så den flydende dej falder ned i panden.
Der øses lidt ekstra dej i - lige til kanten, et tern nougat kommes ind i midten og æbleskiven vendes igen en kvart omgang, så den bagte side nu vender op af. Jeg brugte en strikke pind til at vende mine æbleskiver med.

Nu bages de færdige til de er sprøde og gyldne, vend dem ofte så de bliver gennembagte. Du kan tjekke om de er færdige på samme måde som ved en kage – prik dem i midten med strikkepinden og hænger der intet dej ved, er de færdige.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Bogen uden forside: Gyldendals bagebog – tror jeg det er
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: HINDBÆRMARMELADE og flormelis
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Hvis du laver æbleskiverne uden nougaten, så kan du sagtens komme dobbelt så meget sukker i. Og evt. osse lidt revet citron- eller appelsinskal eller lidt kardemomme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar