tirsdag den 10. december 2013

10. december - låge nummer 10 - æbleskiver

Glædelig 10. december......:O)




Dagens opskrift er indbegrebet af jul for mig. Duften af dem, blandet med gløgg, minder mig om det smukt pyntede Juletivoli.

Men jeg bliver også nostalgisk, når jeg hiver panden frem, for det er et stykke arvegods fra min kære Mormor, der gik bort i 1989. Så i julen er der altid ekstra tanker til hende og Morfar.

Æbleskiverne er bagt i mormors gamle støbejerns-æbleskivepande.
Æbleskiver serveres med flormelis, 
MIRABELLE MARMELADE & ÆBLEMARMELADE.

Æbleskiver.
Ca. 30 stk.
240 g. Hvedemel
1 tsk. Natron
1 spsk. Sukker
1/4 tsk. Salt
4 dl. Kærnemælk
1 stk. Citron, skal & saft fra
3 stk. Æg 
50 g. Smør, til stegning

Æggene deles i blommer og hvider. De tørre ingredienser blandes sammen, og kærnemælken, citronskal og saft røres i. Det kan enten blendes eller piskes med en røremaskine i et par minutter. Det er den nemmeste måde, at få alle klumperne opløst. Blandingen skal have konsistens som en tyk jævning.
Lad derefter dejen hvile i 30 minutter.

Hviderne piskes stive og vendes i dejen, og den kommes i en kande.

Æbleskivepanden varmes og der kommes lidt smør i hvert hul. Hullerne fyldes op til kanten. Når de har dannet skorpe, vendes de med en strikkepind. Vend dem gerne ofte, så de bages jævnt. Hold dem evt. varme i ovnen til de skal serveres.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.dk-kogebogen.dk Alletiders kogebog
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Marmelade, sukker og flormelis
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar