onsdag den 14. oktober 2015

Stikkelsbær syltetøj

Vi spiser egentlig ikke særlig meget syltetøj og marmelade her i Casa Fangel, men det vi spiser er altid hjemmelavet.

Og i denne omgang er vi så heldige at det også er lavet af hjemmeavlede bær. Min stikkelsbærbusk er ikke særlig stor, kun et par år gammel og bor i en stor spand. Så det er ikke det voldsomme udbytte vi får. Men i år nok til at jeg har kunnet lave SYLTEDE STIKKELSBÆR og så denne lækre syltetøj.

Jeg var lige en tur rundt i online-mad-land for at få lidt inspiration. Her faldt jeg over et LINK, som jeg synes var værd at vise dig. Deri står der lidt om hvor meget sukker der som tommelfingerregel skal bruges til henholdsvis modne og umodne bær. 

For du kan sagtens lave sylt af  begge slags bær. Men de i de umodne grønne bær, findes der mere pektin (naturlig stivelse), det gør at der muligvis ikke skal bruges Melatin overhovedet. 
Er du så vovet at kaste dig ud i en omgang sylt af umodne bær uden brug af Melatin og det viser sig at din sylt er blevet for tynd, så fortvivl ikke. Du koger den bare op igen og jævner med Rød Melatin. 

Sukker-vejledning:
1 kg. umodne bær skal du bruge ca. 1 kg. sukker
1 kg. modne bær skal du beregne ca. ½ kg. sukker.

Stikkelsbær syltetøj.
2 små glas
500 g. Stikkelsbær - modne
250 g. Sukker
½ st. Vanille
½ dl. Vand
1 tsk. Rød Melatin
1 tsk. Sukker (til jævning)

Stikkelsbærrene skylles og nippes for både stilk og blomst. Vanillestangen flækkes og kornene skrabes ud, de gnides ud i en smule af sukkeret for at skille dem ad.

Stikkelsbær, vand, halvdelen af sukkeret, vanillekorn og -stang kommes i en gryde og bringes i kog. Bærerne koges ved svag varme til de er møre og begynder at briste. Ønsker du en marmelade uden hele bær i, tager du nu gryden af varmen og giver indholdet en omgang med stavblenderen. Det har jeg gjort ved mine.

Tilbage på varmen med gryden, puréen bringes i kog. Den smages til med sukker til den har den sødme du ønsker

Melatin og sukker blandes sammen i en lille skål og drysses i blandingen under omrøring. Syltetøjet koges igennem i ca. 2 minutter. Hvorefter det skummes og hældes på skoldede og rengjorte glas. Låg skrues på og glasset afkøles.


TIPS: 




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar