mandag den 20. juni 2016

Vanillesyltede grønne jordbær

Jeg har været ude og plyndre af mine jordbær inden de har fået farve. Nu vil du nok synes jeg er skør (igen :-p ), men nej det er helt med vilje. For flere steder i madblog-land har jeg luret, at de skulle være ret så delikate syltede. Det siges at de kan bruges samme steder, som du ville bruge syltede agurker.

Jeg har valgt at smide en tom vanilletang ned i min lage for at give dem lidt af den parfumerede vanillesmag, men bryder du dig ikke om det, undlader du den bare. 

Hvad jeg skal bruge dem til vides ikke helt endnu, men måske i en salat ligesom jeg brugte mine SYLTEDE STIKKELSBÆR fra sidste sommer, eller på smørebrød - der ville de helt sikkert være smukke som dekoration.

    
Vanillesyltede grønne jordbær.
1 lille glas
200 g. Grønne jordbær
3 dl. Lager eddike
3 dl. Sukker
10 stk. Peberkorn
1 stk. Tom vanillestang
Evt. Atamon

Jordbærrene skylles godt – stilken klippes af, men bladene lod jeg sidde. De kommes i et rent skoldet glas.

Eddike, sukker, peberkorn og den tomme vanillestang bringes i kog. Lad det småsimre til sukkeret er opløst og herefter hældes det over jordbærrene. Låget lukkes og glasset stilles på køl. 

Lad det stå et par dage inden brug.


OBS: 
Der er stor diskussion om brug af Atamon, som konservering. Jeg vælger at lade det være op til dig selv om du vil benytte det.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar