mandag den 31. oktober 2016

Blomkålsuppe med persillepesto

Så skal jeg da lige love for at det for alvor er blevet mørk og efteråragtig. Også selvom at temperaturerne altså stadig er os nådige i forhold til normalen. Selvom det "kun" er halv-koldt, er det nu alligevel skønt med en dejlig varm suppe. 

Det er mange år siden jeg sidst har smagt og lavet en blomkålsuppe, måske fordi jeg i min læretid lavede ufattelig mange og derved kom til at synes at det var verdens kedeligste grønsagssuppe. 

For et par uger siden befandt der sig et kæmpe, som i kæmpestort, blomkålshoved i køleskabet og da hverken evner eller hoved ikke magtede det helt store kulinariske, så blev det aftalt med Manden at det var på tide at afprøve en blomkålssuppe igen. 

Jeg gik på rov i fryseren for at se om der var noget spænderne, der kunne pifte suppen op. Jeg har altid et par forskellige slags pestoer frosset ned i passende portioner og derfor faldt valget på PERSILLEPESTO. Men du kan sagtens bruge en anden slags pesto.

Og jeg må krybe til korset og indrømme at blomkålssuppe overhovedet ikke er kedelig - den smagte simpelthen så godt og den kommer meget gerne på menuen igen.

Blomkålsuppe med persillepesto.
4 - 5 per.
1300 g. Blomkål - 1 stort eller 2 små
2 fed Hvidløg
1 l. Vand
2 tern Hønsebouillon – eller grønsags
½ l. Madlavnings fløde
Citronsaft
Salt
Peber

PYNT:
1 ½ dl. PERSILLEPESTO
1 - 2 spsk. Rapsolie

Kålen deles i buketter – brug også gerne stokken og det hvide på dækbladene. Herefter tager du 300 gram af de små og fineste buketter fra – de skal bruges til fyld i suppen.

Hvidløg pilles og sammen med blomkål, kommes det i en gryde. Vand og bouillonterningerne tilsættes og det hele bringes i kog. Suppen skal nu småsimre til kålen er mør, det tager ca. 20 – 30 minutter.

Når kålen er godt mør, tages gryden af varmen og suppen blendes til den har en jævn og glat konsistens. Jeg brugte min stavblender, men en almindelig blender kan sagtens bruges.

Fløden hældes i suppen og den bringes i kog igen. Suppen smages til med citronsaft, salt og peber. Og de 300 gram ”pyntekål” tilsættes. Suppen skal småsimre i 5 – 7 minutter, til de er møre.

Imens tager du din færdige pesto og røre den op med olie, så den bliver mere flydende.

Suppen serveres i skåle eller dybe tallerkener og der dryppes 1 – 2 spsk. af den fortyndende pesto over hver portion. Server gerne et lækkert brød til.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar