lørdag den 8. oktober 2016

Citron panna cotta & lidt nostalagi

Jeg synes, det er så hyggeligt med de "minder", der dukker op på ens personlige Facebook væg. Hvorfor nævner jeg lige det idag, spørger du måske ??

Jo ser du, der dukkede et par ting op på min tidslinie idag, der er værd at huske: 
Den 8. oktober i 2013, var dagen hvor jeg blev udskrevet efter en uges indlæggelse for HUL I MAVESÆKKEN - jeg var så glad for endelig at komme hjem - husker tydeligt at jeg udtalte til Manden et par dage før, at jeg ville så gerne hjem, at jeg savnede duften af CHARLIS prutter :-D

Et andet minde der dukkede op var fra sidste år, nemlig fra 8. oktober 2015. Jeg havde været til møde hos det Tværfaglige team, der visiteret mig til FLEXJOB.


Og nu sidder jeg så her, et år efter og tænkter tilbage. Der er sket rigtig meget på det år - jeg har udviklet og "flyttet" mig helt enormt på den tid der er gået.

Først tog det mig ca. 3 måneder at "komme" mig over arbejdsprøvningerne, samt forstå hvad der virkelig var sket. Derefter fulgte et rigtig svært forår med masser af problemer, hvor jeg var godt på vej ned i et sort hul og min jobkonsulent var meget tæt at sygemelde mig. Men det ville jeg simpelthen ikke være med til.

På en af de dårligste dage, "tvang" Manden mig til at tage ned til Mulerne og få lidt luft i hovedet. Og den dag begyndte en lille idé at gro i mit hoved og wupti en månedstid senere, havde det udviklet sig til at jeg startede i Praktik dernede. 

Og så sidder jeg her idag og har været så heldig at være blevet ansat dernede, som jeg skrev for lidt tid siden. 
Jeg skrev også kort at jeg ville få nye arbejdsopgaver, som jeg lige skulle ind i. Jeg nævnte bare aldrig hvilke arbejsområder det var, for jeg ville være sikker på at det ville fungere for mig først. Og det gør det ! Udover diverse staldarbejde. udmugning og lettere rengøring, så er jeg blevet rideguide.

Måske du spørger hvordan det fungere med min angst og socialforbi ?  Men det fungere bare rigtig godt. Jeg har ikke haft et angstanfald og jeg er "på", når jeg er på job. 
Jeg er kommet et sted hen, hvor jeg er TRYG. Det gælder både på selve stedet, men ikke mindst Chefen og hans søde hustru, samt også hestene. 
Derudover så er det ugens faste hold jeg er blevet guide for og det giver også en vis tryghed, for oftest de samme personer, der kommer og ride hver uge. 

På nuværende tidspunkt har jeg guidet i 4 uger og kan nu 3 af ruterne uden ad. Hvilket jeg er godt tilfreds med, for jeg er en skovl til at finde vej - kan fare vild i en telefonboks. Men disse ruter er en god basis og derudfra har jeg mulighed for at udvide med andre stier og veje.

Så egentlig ville jeg bare fortælle dig at jeg er på et sted i mit liv, hvor jeg er taknemmelig, lykkelig og har verdens bedste job <3


Og så til dagens opskrift ;-)

Citron panna cotta.
4 port.
CREME:
1 st. Vanille
½ l. Piskefløde
40 g. Sukker
3 bl. Husblas
5 g. Citronskal, fint revet – svarer til ca. 1 spsk.

SIRUP:
50 g. Vand
50 g. Sukker
3 spsk. Citron saft

Start med at lave cremen:
Husblassen lægges i koldt vand i ca. 5 minutter.

Vanillestangen halveres, flækkes og kornene skrabes ud. De moses ud i lidt af sukkeret for at skille kornene ad.
Fløde, vanillesukker og den tomme vanillestang bringes i langsomt i kog. Sukkeret tilsættes og blandingen skal nu småsimre i ca. 5 minutter.

Vanillestangen tages op af flødeblandingen.

Husblassen tages op af iblødsætningsvandet, knuges fri for væske og kommes i den varme fløde, hvor den smeltes under omrøring. Herefter fordeles cremen i 4 glas og sættes på køl i ca. 4 – 5 timer til den er helt kold. Den kan også sagtens laves dagen før servering.

Imens laves siruppen:
Vand og sukkeret koges op og småsimre til sukkeret er opløst. Citronsaften tilsættes og siruppen skal nu koge i 3 – 5 minutter til den bliver lidt tykkere i konsistensen. Herefter afkøles den i køleskab.

Servering:
Inden servering fordeles siruppen ovenpå panna cottaerne. Jeg kommer min sirup i en sprøjtepose og vejer hver enkelt portion af (Hilsen OCD-Maren :-D ) – det synes jeg er nemmest og også den bedste måde at få fordelt siruppen ligeligt mellem glassene


TIPS: Hvis du synes at desserten er for ”nøgen” at servere som den er, kan du pynte med lidt flødeskum, citronskal og evt. lidt hakkede ristede nødder.





INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.femina.dk
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar