fredag den 25. november 2016

Rullepølse af nakkefilet

Der er simpelthen ikke noget bedre end hjemmelavet pålæg 😍

Jeg har før begivet mig ud i at lave RULLEPØLSE fra bunden. Da lavede jeg det af et svineslag, som oftest er det man bruger. Men en dag, da jeg kiggede min fryseliste igennem og der lå en ensom nakkefilet, tænkte jeg at den måtte man da også kunne bruge til rullepølse. 

Nakkefileterne er ofte mere magre end et slag, men også prismæssigt er der virkelig noget at hente. For det er jo blevet noget så populært at lave f.eks. PULLED PORK og derfor får vi dem ofte nærmest kastet i nakken til meget få penge.

Jeg er meget begejstret over resultatet og kan kun anbefale dig at prøve med nakkefileten. Jeg har igen valgt at krydre min som vi her i Casa Fangel synes bedst om, nemlig med løg og peber. Men du kan sagtens komme lidt allehånde og/eller nellike i for en mere krydret og julet smag. Og så pludselig blev det oplagt at servere den på julefrokost bordet 😄

Husk at lagen du har kogt din rullepølse i er "Bonusmad". Du kan vælge at lave den lækreste hjemmelavede SKY og/eller fryse suppen ned i mindre portioner og bruge den som fond.


Rullepølse af nakkefilet.

2 ½ kg. Nakkefilet

SALTLAGE:
2 l. Vand
200 g. Salt, fint
25 g. Sukker
1 tsk. Peberkorn

KRYDDERIER:
6 bl. Husblas
250 g. Løg
1 spsk. Peberkorn
2 spsk. Salt, groft

Alle ingredienserne til saltlagen kommes i en gryde og koges op så salt og sukker opløses. Herefter afkøles lagen.

Hvis der på nakkefileten er steder, hvor der er meget fedt, trimmes disse områder. Herefter skal den skæres op, så den ligesom kan ”åbnes” og krydderier kommes i.

Dette gør du ved brug af en meget skarp kniv. Ca. 1/3 fra bunden skærer du en lomme ind i siden på langs i fileten, men stop ca. 2 cm., før du skære den igennem.


Herefter lægges den opskåret 1/3 ned på skærebrættet til højre for dig (hvis du er højrehåndet) og du står nu med de resterende 2/3 af fileten til venstre. For at kunne ”åbne” den resterende side skal du nu skære ind i den, så den deles i to. Det gør du ved at dele den i to og husk igen at du skal stoppe, så der er 2 cm. der holder fileten sammen.

Nu skulle du gerne kunne ”åbne” nakkefileten, så det bliver en stor firkant. Er der steder på fladen, der er tykkere end andre, bankes disse steder med hånden, så den får en nogenlunde jævn overflade.


Fileten rulles sammen og når lagen er helt kold, kommes kødet i en skål, gryde eller lignede og lagen hældes over – søg for at alt kødet er dækket, hvis ikke, skal du lave lidt mere lage.

Når kødet er i lagen, lægger du en tallerken ned over kødet, så det bliver holde under lagen. Her oven på sættet evt. en gryde eller noget andet tungt til at hjælpe med tyngdekraften. Rullepølsen skal nu stå på køl og trække i 3 dage.


PÅ KOGEDAGEN:
Peberkornene kommes i en morter og males så fint som muligt. Saltet tilsættes tilslut og gives en omgang i morteren osse. Løgene hakkes meget meget fint - jeg blendede mine, det kan jeg ikke anbefale, for jeg synes at de ”gled” alt for nemt ud.

Så tages kødet op af lagen. Her valgte jeg at dele mit, så jeg ville ende ud med to stykker rullepølse.


Kødet lægges fladt ud på et spækbræt. Krydderierne drysses over, løgene fordeles bagefter og tilslut lagde jeg husblassen på. Kødstykkerne rulles stramt sammen og snøres med bomulds-snor. Og så er svinet klar til at blive kogt 😊

 

De kommes i en gryde – jeg tilsatte de løg, der var faldet ud - og ved siden af under rulningen. Og så dækkes det med vand. Dette bringes i kog og skummes for æggehvidestoffer.

Den skal nu koge i 2 - 2 ½ time, tjek kernetemperaturen efter de første par timer. Den skal være over 75o, hvis den ikke er det skal den koge lidt mere.

Herefter tages gryden af varmen og kødet afkøles i lagen. Lagen skal ikke være helt kold, men lun, så du kan fiske kødet op. Jeg vælger at komme mine kødstykker i hver deres frysepose for at undgå at hele køleskabet (og alt andet) bliver smurt ind i kogelage.

Jeg har kun en rullepølsepresser, men sidst brugte jeg med stor succes at lægge den anden pølse i pres i en rugbrøds-form, hvor jeg stillede en anden rugbrøds-form i samme størrelse ovenpå, som jeg lod tynge ned af en gryde fyldt med vand.
 

Lad nu pølserne stå i pres et døgns tid, hvor efter du kan begynde at smovse af den.


TIPS: På mine billeder ser du at rullepølsen IKKE har samme fine lyserøde farve som den du køber i butikkerne. Det har den ikke af den simple grund, at jeg ikke har tilsat Nitrit i min kogelage.
Nitrit er giftigt, men må bruges i industrien i små mængder. Det bruges som konserveringsmiddel og for den fine lyserøde farve.
Det kan være svært at få fat i, men spørg evt. din slager, for det er ikke ret meget der skal til.
Læs evt. mere HER.
  



INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

17 kommentarer:

  1. På dine billeder har kødet slet IKKE været i saltlage. Det er kødfarvet på dem alle. Og hviulken SLAGER skal man spørge

    SvarSlet
    Svar
    1. Det med saltlagen gider jeg sleet ikk kommentere på om det er før eller efter jeg deler mit kød MEN at du skal nedgøre at jeg har lavet en stave/slåfejl, når du selv staver/slår forkert er virkelig flot - glædelig jul

      Slet
    2. 👌🌹🌹🌹🌹🌹🌹

      Slet
  2. Jeg koger den nu :D er meget spændt :)

    SvarSlet
  3. Svar
    1. Fedt at høre :-D Tak for at du skriver tilbage <3

      Slet
  4. Vi har lavet dem sådan her lige siden - hele familien er vilde den så tak for opskrift :)

    SvarSlet
  5. Hej. Jeg har lavet rullepølse efter din opskrift gentagende gange, og må sige at den bare er den bedste. Tak for opskriften ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme og tak for at du deler dine oplevelser <3

      Slet
  6. Tak for inspiration. jeg går igang med prossen nu!
    Glæder mig til resultatet! Hilsen Pølse Claus ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Claus - det lyder skønt, jeg håber den bliver god

      Slet
  7. jeg kan se det er noget siden den er lavet men håber du er der endnu. Jeg har kigget på at Coop somme tider har 2½ kg nakkefiletter til 99,- jeg har imidlertid ikke kap. til at spise mere end det halve så skal ha fundet een og dele projektet med. De 2 stykker som du har delt svinet i :) hvor lange eller bredde er de ??? jeg har en Holm metalpresse som er 21 cm lang. 10 cm i bredden og 5 cm i max højde under skruetingeskruerne. Så kommer man tilnærmelsesvis i nærheden af de 21 cm i bredden af det udskårne/delte nakkefilet. ?????

    SvarSlet
  8. Hvis man vil have pølsen dækket af pepper på ydersiden, hvornår skal det så på….lige inden den presses ?

    SvarSlet
    Svar
    1. JA eller måske bare vende den i det når den er presset færdig - Låvise

      Slet