fredag den 21. juni 2013

Ultra nemme solsikke brud

Som skrevet tidligere, bager jeg jo en del, og til det har jeg fået mig den bedste og mest trofaste ven, nemlig "Kenny" :O)


Der fulgte en masse dejlig udstyr med til min Kenwood, piskeris, K-spade, dejkrog, en ekstra skål, blender, kødhakker og 2 slags pølsehorn. Og så kan der købes en masse andet gejl til den. Thumbs up for det, jeg ELSKER køkkengadgets :O)

Denne maskine har virkelig gjort det nemmere og ikke mindst sjovere for mig, at hygge mig i køkkenet.


Solsikke brud.
36 stk.
1 l. Vand
1 pk. Gær
450 g. Gulerod, revet
300 g. Solsikkekerner
200 g. Grahamsmel
1 spsk. Olie
4 tsk. Salt
2 tsk. Sukker
Ca. 2 kg. Hvedemel
Æg til pensling
Solsikke kerner til pynt

Gæren opløses i vandet. Temperaturen på vandet afhænger af hvor længe du vil have at dejen skal hæve. Jo varmere vand jo hurtigere hæver dejen. Dog ikke varmere end 370, så dør gærcellerne.
Når gæren er opløst tilsættes gulerod, kerner og grahamsmel. Dette røres grundigt sammen, inden at olie, sukker og salt kommes i. Herefter skal hvedemelet i. Husk at hold lidt af melet tilbage, det er ikke sikkert dejen kan absorbere hele mængden. Dejen æltes grundigt og skal være lidt klistret, inden den stilles til hævning. Den skal hæve til den når dobbelt størrelse.
Den slås herefter ned og æltes godt igennem. Da dejen er klisteret sættes den på bagepladen, med en ske, der er dyppet i vand. Det gør at bollerne kommer til at se rustikke ud. Bollerne stilles til efterhævning i ca. 20 minutter. Hvorefter de pensles med sammepisket æg og drysses med solsikke kerner.

Bages ved 2000 C i ca. 25 - 30 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar