tirsdag den 2. juli 2013

Hyldeblomstsaft.

Så er årets hyldeblomstsaft hældt på flasker.

Egentligt bryder jeg mig ikke om hyldeblomstsaft, men jeg fandt denne påskrift på Feinschmagers faceblog. Og synes den lød spændende, da den indeholder citrusfrugter. Så den måtte afprøves og jeg glæder mig så meget til at smage den.

I lørdags gik min mor og jeg en aftenstur med hundene. Belæsset med poser og saks, og på rov efter hyldetræer. (Hedder de det???)
Men det må ha været  et syn for guderne, dem der har kørt forbi har kunnet få sig et billigt grin - min mor stående med 3 hunde i snor, der ikke gad stå stille, samt en pose med hyldeskærme i.
Og mig hoppende efter grene med de flotteste skærme på. Prøvende på at undgå at falde i de støre vandpytter :O)))


Hyldeblomst saft.
2½ l.
60 stk. Hyldeblomstskærme
2½ l. Vand, kogende
1 kg. Sukker
100 g. Vinsyre
2 tsk. Vanillesukker
2 stk. Appelsiner, økologiske, i skiver
2 stk. Citroner, økologiske, i skiver
2 stk. Lime, økologiske, i skiver
150 g. Honning
Atamon til at skylle flasker i

Hyldeblomstskærmene rystes godt, så evt. smådyr rystes af. Klip evt. de tykke grene af, så der kun er stænglerne tilbage. Blomsterne lægges i en stor gryde, sammen med citrusfrugter og vanille.
Vandes koges op og vinsyre, sukker og honning opløses heri. Sukkerblandingen hældes over hyldeblomsterne og lad drikken stå tildækket i 2 døgn. Der røres i drikken et par gange dagligt.
Drikken filtreres gennem et kaffefilter eller en tætmasket si. Hælde på Atamonskyllede flasker.

Blandes med vand efter smag.


KILDE: Feinschmagers faceblog.
FRYSEEGNET: JA
BEMÆRKNINGER: Kan holde sig 1 - 2 mdr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar