mandag den 16. september 2013

Kødboller af svinekød.

Når jeg laver kødboller, til f.eks. boller i karry, bruger jeg næsten den samme opskrift, som til mine FRIKADELLER Jeg blender dog løgene istedet for at hakke den fint. Jeg synes nemlig at det er træls at løgstykkerne "falder" af og ud i kogevandet. Et ekstra plus er, at de også kommer til at smage mere af løg, når de er blendet.

Kødbollerne her serveret sammen med STUVEDE SELLERI.
Kødboller.
4 per
500 g. Svinekød, hakket
1 stk. Løg, blendet
2 stk. Æg
2 spsk. Hvedemel
1 dl. Vand
1 tsk. salt
Peber
2 stk. Bouillonterning,

Kødet røres sejt med salt. Løg, peber og æg tilsættes og farsen røres godt. Herefter kommes melet i under omrøring og derefter væsken. Farsen skal have en passende konsistens, den må dog gerne være lidt blødere, end til en almindelig frikadellefars.
Nu skal farsen hvile i ca. 30 minutter i køleskabet. Og smages til bagefter.

En gryde vand bringes i kog, sammen med bouillonen og en spiseske dyppes i det kogende vand. Farsen formes som en bolle, på størrelse med en valnød, ved hjælp af hånden og skeen. Bollen lægges i det kogende vand.
Når alle bollerne er i gryden skrues der ned for varmen og de koger i ca. 8 - 10 minutter til de føles faste.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar