torsdag den 19. september 2013

Morfars sprøde asier.

Mobber ringede idag og med stor begejstring meddelte hun, at de der asier jeg havde lavet, var godkendte og godt kunne komme på bloggen. Gerne ASAP :O)

Jeg har taget udgangspunkt i min Morfars opskrift, som viste sig at være fra "Den grønne syltebog". Jeg har dog foretaget et par små ændringer.

Min Morfar gik bort, da jeg var 16, men han er en af grundene for min store madpassion. Han var kok og arbejdede som ledende faglærer på Kokke & Tjenerskolen i Ålborg. Så der jeg tilbragte en del timer, da jeg var barn. Jeg blev bestukket med chokoladeknapper og hjemmelavet is....Dejlige barndomsminder :O) 

For pokker, hvor ville jeg ønske at jeg havde interesseret mig lidt mere for mad, da han gik bort, for han havde et HELT værelse fyldt med kogebøger og opskrifter.......Nøj, det ville jeg gerne have haft fingerne i.


Hvis du kan lide dine asier sprøde og knasende når du bider i dem, skal du prøve denne opskrift:

sal

Morfars sprøde asier.
Ca. 4 glas
4 stk. Asier

SALTLAGE:
4 l. Vand
600 g. Salt
2 dl. Lager eddike
Atamon

SYLTELAGE:
2 l. Lager eddike
1½ kg, Sukker
1 brev SYLTEKRYDDERIER
Atamon

Vand, salt og eddike til saltlagen gives et opkog. Det tages af varmen og Atamon tilsættes efter anvisning på flasken og lagen afkøles.
Asierne skylle, skrælles, flækkes og kerne fjernes. Herefter lægges de i den kolde saltlage, under let pres i 12 timer.

Saltlagen kasseres og asierne udvandes i koldt vand, indtil man synes de har en passende saltet smag. Mine lå i ca. 4 timer og jeg skiftede vandet ca. hver time.
Herefter duppes de tørre, skæres i skiver og lægges i Atamonskyllede glas.

Eddike, sukker og krydderier koges op. Tages af varmen og Atamon kommes i (se anvisningen på flasken). Herefter afkøles den og hældes over asierne, låget lægges på og de stilles mørkt og køligt i ca. 14 dagen inden de kan serveres.


Der er stor diskussion om brug af Atamon, som konservering. Jeg vælger at lade det være op til folk selv om de vil benytte det.

4 kommentarer:

  1. Det er super lækre asier

    SvarSlet
  2. Hvad mængde/kg svarer 4 asier til?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kommer an på størrelsen af asien men en gennemsnitlig vejer omkring 1 - 1½ kg

      Slet