tirsdag den 3. december 2013

3. december - låge nummer 3 - citronspecier

Glædelig 3. december......
  

Dagens opskrift er blevet en af mine yndlings julesmåkager. Det er min sødeste veninde Lækre, der sidste år introducerede mig for dem.

Hun var endda så sød og sende en portion til mig med PostDanmark. Desværre var der lige en snestorm, der forhindrede mig i at få dem hentet, så de måtte tilbringe julen på et postkontor....Lærke-musen var så ked, over at jeg ikke fik dem hentet for så ville de være uspiselige, mente hun...Men nej nej de var stadig skønne og sprøde :-)

Det er egentlig en METTE BLOMSTERBERG-opskrift, men Lærke er lige så tosset med citron, som jeg, så hun har piftet den ekstra op...lige i min smag.

Hvis du ikke er til meget citron, kan du nøjes med skal fra en enkelt ;-)  

Citronspecier.
Ca. 40 stk.
1 st. Vanille
300 g. Hvedemel
225 g. Smør
125 g. Flormelis
2 stk. Citron, skal fra

Vanillestangen halveres, flækkes og kornene skrabes ud. De moses ud i lidt sukker for at skille dem ad.

Alle ingredienserne kommes i en skål og æltes sammen, til en ensartet dej.
Den formes til en lang pølse med en diameter på ca. 4 cm. Herefter lægges den i køleskabet, gerne til næste dag.

Dejen skæres i skiver på ca. 2 - 3 mm. i tykkelsen. De lægges på en papirbeklædt plade, gerne lidt tæt - de flyder ikke meget ud.

Bages ved 180o i ca. 12 - 15 minutter, til de er let gyldne.

Afkøles på bagerist og opbevares i tætsluttende dåse.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.dr.dk/DR1/det-soede-liv
FRYSEEGNET: JA dejen er rå
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar