onsdag den 4. december 2013

4. december - låge nummer 4 - klatkager fra vaffeljernet

Glædelig 4. december.....



Jeg har lavet en masse research, for at blive inspireret til denne julekalender. Så jeg har både kigget gamle madblade, julekogerbøger og surfet en hel del på nette også.
Ved et tilfælde "faldt" jeg over dagens opskrift. Det er KLIDMOSTERS udgave af klatkager, bare lavet i et vaffeljern. 
Og da jeg egentlig ikke er specielt vilde med de originale klatkager, synes jeg, at det var værd at afprøve Malous lidt utraditionelle udgave. Og jeg blev faktisk positivt overraskede, de er dejlige bløde og luftige ;-)


Klatkager lagt sammen med solbærsyltetøj.

Klatkager fra vaffeljernet.
4 per.
500 g. RISENGRØD, afkølet
2 spsk. Sukker
½ st. Vanille
3 stk. Æg
75 g. Hvedemel
Smør, til stegning

Æggene deles i blommer og hvider. Hviderne piskes stive.

Vanillestangen flækkes og kornene skrabes ud. De moses ud i sukkeret for at skille kornene ad. Vanillesukkeret røres ud i grøden, sammen med æggeblommer og mel. Dejen røres godt sammen og tilslut foldes hviderne forsigtigt i. Dejen skal være let og luftig.

De bages i vaffeljernet ved middelvarme. Jernet skal smøres godt med smør, inden at der kommes ca. 1 dl. dej på. De bages til de er gyldne.


TIPS: Jeg fik 9 vafler af denne portion




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: http://klidmoster.dk
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Marmelade
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

5 kommentarer:

  1. Sikke en fin idé!
    Den må jeg afprøve næste gang jeg har lidt risengrød til overs :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. :O) Ja ikk, en ret finurlig måde at lave klatkager på

      Slet
  2. Mmmm! Jeg elsker klatkager :) måske skulle jeg prøve den udgave en dag.

    SvarSlet
  3. Svar
    1. Tusind tak for at jeg måtte bringe din opskrift Malou, de var nemlig rigtig gode :O))

      Slet