fredag den 31. januar 2014

Blåbærsirup

Jeg blev inspireret til at lave blåbærsirup fra en af de skønne madgrupper, jeg opholder mig meget i på Facebook.

Jeg har aldrig før lavet sirup, men det er godtnok nemt. Jeg har med vilje ikke lavet den alt for tyk, for jeg har planer om kun at spise den på min Skyr.

Skyr med blåbærsirup og kiwi.
Blåbærsirup.
Ca. 2 dl.
250 g. Blåbær                       
1 dl. Vand                             
100 g. Sukker                       
1 spsk. Citron, skal fra
1 spsk. Citron, saft fra
Atamon

Blåbærrene blendes til pure. Vand, sukker, citronskal og saft tilsættes og det koges under omrøring i  15 - 20 minutter.
Siruppen sigtes og kommes på Atamonskyllede glas.







INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: En gruppe på Facebook
FRYSEEGNET: ?
SERVERES MED: Skyr eller til pandekager
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Skal opbevarer på køl

_______________________________________________________________________________
Kcal af blåbærsirup:
Blåbær                                  48 Kcal pr. 100 g.
Sukker                                  406 Kcal pr. 100 g   
Citron, skal fra                       51 Kcal pr. 100 g.
Citron, saft fra                        37 Kcal pr. 100 g.


256 g. Blåbær                        123
1 dl. Vand                             0
110 g. Sukker                        447
14 g. Citron, skal fra (1 spsk)   7
30 g. Citron, saft fra (1 spsk)   11
Kcal ialt                                588 Kcal

Mængde total                         186 g.
(Kcal total : Mængde total x 100 =  pr 100 g)

588 : 186 = 3.16 Kcal pr 1 g.
3.16 x 100 = 316 Kcal pr. 100 g.

Udregninge af portionsstørrelse:
(Portionsstørrelse x Kcal-indholdet i 1 g. = Kcal-indhold i den enkelte portion)

En portionsstørrelse på 20 g, er Kcal indholdet:
20 x 3.16  = 63 Kcal

Ingen kommentarer:

Send en kommentar