onsdag den 21. maj 2014

Hjemmelavet panko.

Panko er åbenbart det nye sort indefor mad-verden. Det kan efterhånden købers overalt, men Lærke-musen havde, inden sit besøg hos os i påsken, været forbi KLIDMOSTER og lure hvordan hun havde forsøgt sig frem med det.

Så frisk og frejdigt mødte hun op med et styks bager-franskbrød, for hun gad altså ikke bruge sit eget manuelle rivejerne, når hun nu vidste, at jeg havde min smarte mekaniske rivemaskine.





Den groft revne "rå" panko.

Færdig, afkølet og klar til brug
Panko.

1 stk. Franskbrød, uden kerner, fra bageren.

Hjemmebagt brød dur ikke, da en almindelig ovn ikke kan gøre det luftigt nok.

Brødet befries for alle skorper og skæres i mindre stykker. Herefter rives det groft. Jeg brugte min Moulinex rivemaskine, det klarede den fint.
Pankoen kommes på en papirbeklædt bageplade.

Tørres ved 100o i små intervaller, af 10 minutter ad gangen. Mellem hvert interval vendes, der forsigtigt rundt i brødet.

Min portion her fik, som KLIDMOSTERS, 3x10 minutter. Og yderligere 10 minutter, ved 150o for at være sikker på at den var helt tør.


TIPS: Når den er afkølet, kan den med fordel opbevares på frost, der har den en længere holdbarhed og det mindsker også mulighede for mugdannelse.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: http://klidmoster.dk
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Alle retter hvor der skal bruges panering
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar