mandag den 1. september 2014

Grønsagskompot

Jeg har jo tomater i haven, som jeg har haft de sidste par år. Og selvom jeg ikke synes, at de er med helt samme succes som som de andre år (f.eks. på grund af giffelråd), så giver de nu et okay udbytte alligevel. Ihvertfald så mange, at vi ikke kan nå at få dem alle spist, mens de er friske. 

Jeg kigger jo med hos mange af mine med-mad-bloggere for at få inspiration, og da denne opskrift dukkede op hos RAV FOOD, var det lige så mit mundvand løb og den måtte selvfølgelig afprøves med det samme.

Og det smager fanatisk, nem at lave og kan spises til alt. 



Vi fik kylling og kartofler til - lavet i samme fad for nemhedens skyld.
Grønsagskompotten ses her med kartoffelskiver & kyllingelår.
Jeg havde en lille rest som blev brugt som pynt på æggemaden
- det fungerede helt fantastisk.
Grønsagskompot.
3 - 4 per.
1 stk. Squash
500 g. Tomater
3 mellemstore Løg
8 fed Hvidløg
3 – 4 stilke Timian
1 spsk. Rørsukker
1 spsk. Æblecider eddike
4 spsk. Oliven olie
Salt
Peber
50 g. Parmesan
15 g. Basilikum blade

Squash skæres i tern á ca. 1x1x1 cm. Tomaterne skæres i både eller halveres – alt efter størrelsen. Løgene hakkes groft og hvidløg knuses.
Ovennævnte ting blandes i et fad og der kommes olie, salt, peber, rørsukker, eddike og timian-kvistene ved. Det hele blandes rundt.

Bages ved 150o i 60 minutter.

Hvorefter revet parmesan drysses over og det bages igen ved 125o i ca. 30 minutter.

Når det tages ud af ovnen, tilsættes groft hakkede basilikum blade, inden servering.


TIPS: Denne kompot kan spises både rygende varm, lun eller osse kold




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: http://ravfood.com
FRYSEEGNET: ??
SERVERES MED:
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar