søndag den 5. oktober 2014

Cæsarsalat

Min hund hedder Cæsar så selvfølgelig skal jeg have en Cæsarsalat opskrift på bloggen - dog uden tilsat hund ;-)

Egentlig laves en Cæsarsalat med Romainesalat, som er en sprød salat med lange blade og en mild nøddeagtig smag. Men da det var spidskål jeg havde i mit køleskab den dag jeg havde lyst til salaten, blev det kålen jeg brugte. 
Den oprindelige Cæsarsalat serveres uden kylling, men mange har valgt at tilsætte kyllingen for at gøre salaten mere mættende.

Jeg var en tur rund i blogland og den generelle madverden for at se de forskellige udgaver af Cæsarsalaterne. Og nogle steder kom folk parmesan i min dressingen og andre steder ikke. Jeg valgte at tilsættes parmesan i dressingen, men gør det nok ikke næste gang, for jeg synes at den blev "lidt for meget" og hurtigt kvalmende. Men ellers en god dressing, men en dejlig fyldig smag. Og en skøn salat - det er ikke sidste gang jeg har fået den.

Cæsarsalat.
2 per.
150 – 200 g. Spidskål
2 stk. Kyllingefilet, tilberedt
Parmesan

DRESSING:
2 stk. Æggeblommer
4 spsk. Olivenolie
1 ½ spsk. Citron, saft fra
1 fed Hvidløg
1 ½ tsk. Dijon sennep
3 spsk. Parmesan
¼ tsk. Salt
Peber

Start med at lave dressingen, for den har rigtig godt at komme på køl en times til for at udvikle smag. Alle ingredienserne blendes sammen og den smages til med salt, peber og citronsaft.

Spidskålen snittes fint og fordeles på tallerknerne. Kyllingen skæres i mindre stykker og fordeles oven på kålen, sammen med CROUTONERNE og et drys parmesanflager.

Lige inden servering dryppes salaten med dressingen.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: BRØDCROUTONER
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar