mandag den 10. november 2014

Det sker meget på 4 måneder - studenterbød

Nu er jeg endelig ved at være på toppen igen - jeg har nemlig være så heldig at blive nedkæmpet af en ordentlig omgang influenza i hele sidste uge. Og så imens Manden havde ferie. Men så er det godt at han kan underholde sig selv. Og jeg lovede ham at når jeg kom på toppen igen, ville jeg lave et indlæg om hans lækre hjemmelavede studenterbrød :-D 

Men før opskriften, bliver jeg simpelthen nød til at vise dig Watson. Jeg faldt over et billede, som vores opdrætter sendte til os inden vi hentede ham og så et der er taget igår ca. 4 måneder efter. Det er jo helt VILDT, så meget der er sket med Kampvognen - Ja Baby-Delle-dyr hedder han ikke mere, nu er det blevet til Kampvognen istedet. Han er virkelig blevet terrængående og kan komme frem alle steder :-)))

Om få dage kan han fejre ½ års fødselsdag og vejer ca. 20 kg. Og så er han blevet den største mor-dreng. Jeg kan rigtig selv se det nu, hvor jeg oplever hans modtagelse af mig, efter jeg har været væk fra fra ham bare et par timer. 
Ham kan man ikke andet end at elske :-D Og så videre til kagen: 



Studenterbrød.
10 STORE stk.
KAGEMASSE:
1300 g. Kagerester
3 spsk. Kakao
3 spsk. HINDBÆRMARMELADE

BUND:
110 g. Hvedemel
40 g. Flormelis
65 g. Smør, koldt
2 spsk. Æg, sammenpisket

DESUDEN:
3 – 4 spsk. HINDBÆRMARMELADE

GLASUR:
125 g. Flormelis
2 spsk. Vand, koldt

PYNT:
Sukkerkrymmel, kokos eller frysetørrede bær

Start med at komme kageresterne i røremaskinen og røre dem sammen, så det bliver en homogen masse. Herefter tilsættes marmelade og kakao og så skulle dejen, gerne samle sig. Den stilles på køl, så den bliver en fast masse – dette tager nok et par timer.

Imens laves bunden. Alle ingredienser vejes af og røres sammen. I denne dej må der ikke røres for meget, den skal ”kun” lige samles. Herefter rulles den ud på et meldrysset bord. Den skal være en firkant på ca. 20 x 20 cm. og have en tykkelse ca. 5 mm.

Bages ved 200o i ca. 12 – 15 minutter, til den begynder at blive gylden. Herefter afkøles bunden.

Når bunden er kold og kagemassen fast, er det tid til at lægge kagen sammen. Det gør du ved at tage bunden og smøre den med et jævnt lag af hindbærmarmeladen. Kagemassen kommes ovenpå og formes til en pæn plan firkant gerne med lige kanter. Måske du synes det er nemmere, at forme kagemassen på et spækbræt, inden du kommer den ovenpå bunden.

Til glasuren røres flormelis og vand sammen til en jævn blanding uden klumper, som så hældes over kagemassen og drysses med valgfrit pynt.

Nu står du med en kæmpe udgave af et studenterbrød, som bare skal skæres ud. Hvis kanterne ikke er helt skarpe, kan du starte med at skære dem til, så er der osse smagsprøver ;-)
Manden elsker studenterbrød, så det blev ”kun” til 10 stykker af denne portion, men du kan sagtens lave dem mindre hvis du synes.

De holder sig fint en lille uges tid (HVIS du kan holde fingrene fra dem) i en lufttæt beholder, som der opbevares køligt.


TIPS: Har du ingen kagerester, kan du bare købe nogle billige kager fra supermarkederne, f.eks. roulade.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min dejlige mand
FRYSEEGNET: NOPE
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar