lørdag den 15. november 2014

Hønsefrikasse

En dejlig mormorret, som jeg faktisk lavede for et stykke tid, da jeg havde kogt en hel kylling i Crock potten. Jeg valgte at lave HØNS I ASPARGES af halvdelen af kødet og dette af resten.  

Frikasséen her røg på frost, så der var nem mad til et par trælse dage. Og det blev så i denne uge, vi havde brug for den hjemmelavede nemme mad. 
Der var mad til to dage, så jeg skrællede og kogte osse kartofler til begge dage. På anden dagen blev de skåret i mundrette stykker og varmet med i saucen.


Hønsefrikasse.
4 per.
450 g. Kylling, kogt
350 g. Gulerod
350 g. Ærter
7 – 8 dl. Hønsefond
2 ½ dl. Piskefløde
1 tern Hønsebouillon
Vand (til jævning)
Hvedemel (til jævning)
Salt
Peber
1 nip Sukker

Gulerødderne skrælles og skæres i små tern, de koges møre i hønsefonden. Herefter tilsættes piskefløden og bringes i kog. Imens rystes en jævning sammen af 4 - 5 spsk. hvedemel og ca. 1 dl. vand. Når saucen koger hældes jævningen i under piskning, måske der ikke er nok jævning i første forsøg, så ryster du bare lidt mere sammen.
Herefter skal saucen koges igennem et par minutter til melsmagen er fjernet. Hvorefter ærter og kyllingekød tilsættes og varmes op i saucen. Det smages til med salt, peber, et lille nip sukker og evt. en ekstra tern hønsebouillon.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Kogte kartofler
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar