fredag den 11. september 2015

Nutellabund med creme & bær

Det er altså ikke med min gode vilje at det kun bliver til weekend-kage-skriblerier fra mig i øjeblikket, men sygdom er vi jo desværre ikke selv herre over. Jeg er godtnok ved at være pænt træt af det. Har også været syg hele denne uge og måtte lige et smut forbi lægen i mandags da jeg frygtede at der var en halsbetændelse under opsejling.

Det kunne lægen heldigvis afværge og vurderede at det "bare" var en virus. Mit immunforsvar er åbenbart helt i bund for tiden, så lægen konsta-terede at jeg også havde pådraget mig en gang svamp i mund og svælg :-0 


Adddrrr, siger jeg bare. Men så er der da ikke noget at sige til at lysten til mad var forsvundet (WHAT!!??!!) og den mad jeg forsøgte mig med smagte underligt.
Jeg er heldigvis i bedring, og lysten til mad er godt på retur, fryseren er fuld, "Billy" vores spisekammer-reol bugner af mad og køleskabet er også proppet, så nu skal energien bare findes, så jeg kan  komme i gang i køkkenet igen. Den sidste tid har nemlig stået på al for meget junk, halvfabrikata og rugbrød.

Kagen du får idag er hevet frem fra gemmerne. Den lavede jeg nemlig i sommers da vi skulle spise hos Mandens bror og dennes kæreste. Jeg havde faktisk lovet dem en cheesecake, men hverken overskud eller tiden var til det. Derfor var det fantastisk at jeg tidligere på sommeren havde set at MADLING.DK havde lave søde små mini-muffins med Nutella. 
HAPS sagde jeg, men valgte at lave bunden som én stor kage som skulle toppen med lækker creme og bær. 
Jeg lavede kagen da de skønne danske jordbær var i sæson. Du finder næppe nogle smagfulde jordbær nu, men brug istedet efterårets lækre hind- og/eller brombær. Kagen gør sig bedst med friske bær til.


Nutellabund med creme & bær.
6 - 8 per.
BUND:
4 stk. Æg (L)
300 g Nutella
200 g. Hvedemel

CREME:
3 dl. Piskefløde
2 dl. Cremefraiche 18 %
1 spsk. Flormelis
1 spsk. Vanillesukker
1 spsk. Citron, saft fra
2 bl. Husblas

BÆR:
500 g. Jordbær
100 g. Blåbær
Evt. 1 – 2 spsk. Sukker

Start med at lave bunden. 
Nutella og æg røres sammen. Og melet tilsættes. Dejen røres sammen til en homogen og ensartede masse. Den fordels jævnt i en springform (24 cm. i diameter) 


Jeg kom bagepapir i bunden af min springform inden jeg lukkede den, så det kom til at sidde fast mellem bund og ring. Og klippede det derefter til. Til kanterne delte jeg et stykke bagepapir  til så de passede rund i kanten, gav siderne et par pust sprayfedt så papiret blev holdt på plads. 

Bunden bages ved 175o i ca. 20 – 22 minutter. Den skal kun lige være færdig, den bliver nemt tør.  Når kagen er færdigbagt, afkøles den helt.

Imens laves cremen. 
Husblassen lægges i blød i koldt vand i ca. 10 minutter. Fløden piskes til skum og røres sammen med cremefraichen. Cremen smages til med vanillesukker, flormelis og citronsaft.

Så er du klar til at fiske husblassen op af vandet, med det vand der hænger ved – altså det skal IKKE vrides :-) Det kommes i en gryde og smeltes ved svag varme under omrøring, til det bobler i bunden.

Herefter tages gryden af varmen og lidt af cremen kommes i husblassen, under omrøring, for at udligne temperaturforskellene. Herefter hældes husblassen i cremeblandingen under konstant omrøring. Cremen stilles på køl.

Frugterne klargøres.
Jordbærerne nippes og skylles kort under vand. De skal forblive hele. Er de meget sure kan de vendes sammen med lidt sukker. I så fald må de gerne trække et par timer inden servering.
Blåbærerne skylles.

Lige inden servering samles kagen. 
Bunden lægges på et fad. Cremen røres forsigtigt i gennem, den skulle gerne have fået en fast konsistens. Og fordeles oven på bunden. Der toppes med jordbæerne. Har de været marineret i sukker, kan de med fordel duppes tørre. Øverst fordeles blåbærerne.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Bund: www.madling.dk
RESTEN: Min opskrift
FRYSEEGNET:
SERVERES MED:
TIPS & TRICKS:
ANDET:

2 kommentarer:

  1. Godt, du er i bedring. Sikke en omgang det har været. Der er ikke meget værre end at blive ramt på ens madlyst, så det er godt, den er på vej tilbage.

    Må lige rose dig for din ingrediensliste. Det er en virkelig fin og brugbar oversigt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde ja det har været en drøj omgang, tror det kan tælles på få fingre hvor mange gange i mit liv jeg har været ramt af manglende madlyst :-p

      TAK TAK tusind tak, kunne du se mig nu ville du se mig lave en happy dance :-D Jeg er SÅ glad for den liste og den er blevet lige som jeg regnede med :-D

      Slet