søndag den 6. september 2015

Tilbage til barndommen - millionbøf

Jeg har jo en hukommelse som en si og husker nærmest intet fra min barndom, de få minder jeg har omhandler næsten altid noget med mad :-D

Well, millionbøf er altså en af de ting der bringer mig tilbage til barndommen. Jeg elskede det og gør det stadig. Det er dog ikke særlig ofte at vi får det herhjemme for Manden er altså en SOVSE-mand og er af den mening at der skal der skal være rigeligt af den. Så han synes ikke det er særlig fedt at jeg trækker "kone-kortet" og bestemmer at millionbøffen ikke skal være over-sovset :-p

Jeg er altså stadig syg, som jeg skrev IGÅR, så må man godt være en smule umulig ikk ??? :-D

Vi fik spaghetti til ("kone-kortet" igen ;-P ) men kartoffelmos eller kogte kartofler kan også sagtens spises til. 
OG ketchup ikke at forglemme hilsen Låvise 10 år :-D


Millionbøf.
4 per.
500 g. Oksekød, hakket
300 g. Løg
250 g. Champignon
5 dl. Vand
2 ½ dl. Piskefløde
3 tern Oksebouillon
Hvedemel, til jævning
Vand, til jævning
1 tsk. Engelsk sauce
1 tsk. Worcestershire sauce
1 spsk. HP sauce
1 nip Sukker
Salt
Peber
Kulør
Olie, til stegning

Løgene pilles og hakkes groft. Champignonerne børstes fri for jord og evt. rod fjernes. Herefter skæres de i tynde skiver.

Olien varmes op i en gryde og champignonerne svitses heri, når de er gyldne og væsken er fordampet tages de op af gryden.
En smule mere olie hældes i gryden og oksekødet brunes godt af. Løgene tilsættes og brunes med. Champignon, vand og bouillonterninger tilsættes og bringes i kog. Saucen skal nu småsimre under låg i 15 – 20 minutter.

Herefter tilsættes krydderier, fløde og kulør. Imens saucen bringes i kog, rystes en meljævning sammen. Dette hældes i saucen under omrøring, til den har en god tyk konsistens. Jeg synes den skal være stuvningtyk.

Saucen koges igennem til melsmagen forsvinder, ca. 5 – 10 minutter, hvorefter den smages til med salt og peber.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Spaghetti, kartofler eller kartoffelmos og ketchup
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar