søndag den 6. december 2015

Julekalenderens låge nummer 6 - ingefær småkager

Glædelig 6. december


Hvis du ikke følger med på FACEBOOK kan du måske ikke forstå at der ingen julekalender var igår.

Men grunden er at, fredag aften sov vores lille elskede Cæso ind. Så igår var vi i undtagledsestilstand herhjemme. Rystet og i chok og jeg orkede simpelthen ikke at skulle tænke på noget som helst. Jeg var ikke engang sikker på at julekalenderen ville blive færdiggjort i år.

Men en af dagene når overskuddet bliver til det, så skriver jeg et indlæg om ham, som jeg osse gjorde med WHISKEY & CHARLIE.


Jeg har været forbi LA DOLCE VITA, hvor jeg har fundet denne opskrift - min nye yndlings småkage. Den er supersprød og virkelig godt krydret, med massere af smæk på ingefæren...uhhhmm total lækker kombination.


Sprøde ingefær småkager.
Ca. 80 stk.
220 g. Smør
220 g. Rørsukker
220 g. Sirup
450 g. Hvedemel
3 ½ tsk. Bagepulver
4 tsk. Ingefær, stødt

Smør, sukker og sirup kommes i en gryde og smeltes ved svag varmen under jævnlig omrøring. Herefter skal sukkerblandingen afkøle 20 - 30 minutter, hvorpå du tilsætter de tørre ingredienser og dejen røres godt sammen. Dejen pakkes ind og lægges på køl minimum et par timer, men meget gerne natten over.

Dejen vejes af i 12 grams portioner som trilles til kugler, der trykkes flade med en gaffel til en tykkelse på 1 cm. De lægges på en papirbeklædt bageplade med god afstand, da de flyder en smule ud – Jeg havde 20 stk. pr plade.

Bages ved 180o i ca. 10 – 12 minutter.

Når du tager dem ud af ovnen, lag dem gerne blive på pladen et øjeblik inden du flytter dem på en rist til afkøling. Opbevares i lufttætte bøtter.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: http://ladolce-vita.dk
FRYSEEGNET: Dejen er rå
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar