lørdag den 30. januar 2016

Solbærsylt

Jeg savner sol og varme. Så jeg har været en tur i fryseren efter nogle af de dejlige bær som jeg plukkede af solbærbusken i sommers. De er blevet til den skønneste marmelade. 

Lige med solbær er jeg en smule kræsen og har blendet og siet skallerne fra. Synes de er lidt trælse at tygge i, men gør som du bedst kan lide ;-)

Solbærsylt.
2 glas
700 g. Solbær
2 dl. Vand
500 g. Rørsukker
2 tsk. Rørsukker (til jævning)
2 tsk. Rød Melatin (til jævning)

Bærerne og vand koges ved svag varme til de er møre og begynder at briste. Ønsker du en marmelade uden hele bær i, tager du nu gryden af varmen og giver indholdet en omgang med stavblenderen. Det har jeg gjort ved mine, hvor de bagefter kom en tur igennem en sigte for at fjerne alle kernerne.

Puréen kommes tilbage i gryde og bringes i kog. Den smages til med sukker til den opnår den sødme du ønsker.

Melatin og sukker blandes sammen i en lille skål og drysses i blandingen under omrøring. Syltetøjet koges igennem i ca. 2 minutter. Hvorefter det skummes og hældes på skoldede og rengjorte glas. Låg skrues på og glasset afkøles.





INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar