fredag den 18. marts 2016

Vanillepulver

I efteråret købte jeg en stor portion lækre vanillestængler af Lærke-Musen. Da jeg modtog dem, blev de puttet i en gammel marmeladeglas med en god sjat rom i bunden, det skulle gøre dem bløde og give dem en lang holdbarhed.

Jeg har brugt flittigt af dem og efter at have tømt dem for korn, har jeg gemt de tomme stængler. Og der var selvfølgelig en bagtanke med gemmeriet. Jeg har nemlig længe haft hjemmelavet vanillepulver skrevet på To-try-listen. Jeg var nemlig solgt da jeg så at Lene fra SPISESTUEN, havde lavet det. 
Jeg er stadig fan, total STOP MADSPILD og god udnyttelse af råvarerne.


Vanillepulver.

Tomme vanille stængler tørres i dehydrator i 8 – 10 timer ved 50o til de er knastørre. Herefter afkøles de og blendes til pulver.

De kan også tørres i ovnen ved laveste temperatur den kan stå på. Her skal du lade ovndøren stå på klem, så fugt kan komme ud. Det tager ca. samme tid som i dehydratoren.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: http://spisestuen.dk
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar