søndag den 4. december 2016

Julekalenderens låge nummer 4 - Vanillekranse med marcipan

Glædelig 4. december 🎅🎄⛄

Så nåede vi 2. søndag i advent også. Det fejre vi med en ægte julesmåkage idag, nemlig vanillekransen. Det kan være farlig grund jeg begiver mig ud på her, for med sådan en klassisk ting, så er det noget alle har en holdning til. Inklusiv mig selv - mine skal være fuld af vanille, mandler og SMØR. Jeg har jo FØR bagt vanillekranse til julekalenderen og forsvoret at de var verdens bedste. 

Men denne udgave du får idag, kan godt gå med ind i den kategori, men først efter jeg tog ORIGINAL opskriften under kærlig behandling og afstemte den til min mund. 

I mit første forsøg, som jeg bagte efter ORIGINAL opskriften, brugte jeg en sprøjtepose til at tylle kransene ud. Der skulle lidt ekstra æg i for at det kunne lade sig gøre. Det resulterer i at de flyder lidt mere ud under bagning.

Ved mit andet forsøg kom der både mere vanille, flere mandler og mindre æg i. Det gjorden dejen mere fast og derfor brugte jeg min "bollesprøjte" og fik fine ensartede kranse, hvor smagen var ligesom jeg ønskede den. Men begge metoder er beskrevet i opskriften.


Sprøjtet ud med "Bollesprøjte", se METODE 1 nedenfor.

Sprøjtet ud med sprøjtepose, se METODE 2 nedenfor.

Vanillekranse med marcipan.
Ca. 100 stk.
200 g. Mandler
4 st. Vanille
250 g. Sukker
400 g. Smør - koldt
150 g. Marcipan
2 stk. Æg (M/L)
500 g. Hvedemel

Mandlerne ristes gyldne på en varm pande uden fedtstof, herefter afkøles de. Og når de er helt kolde blendes de til groft mel.

Vanillestænglerne halveres og flækkes og kornene skrabes ud. De gnides ud i en smule af sukkeret for at skille dem ad. De tomme stænger hakkes meget fint.

Smørret skæres i små tern og piskes sammen med sukkeret. Vanillesukker, de hakkede vanillestængler, marcipan delt i mindre stykker røres ud i sukkerblandingen. Tilslut tilsættes æg og mel, og dejen røres sammen til en ensartet konsistens.

METODE 1:
Dejen sprøjtes ud i lange pølser på et meldrysset bord. Jeg brugte denne ”bollesprøjte” som jeg tror den hedder, ellers kan en gammeldags kødhakker bruges.

Eller kan du også trille lange pølser med en diameter på ca. 1 cm.


Pølserne deles i stykker på ca. 6 – 7 cm. og disse formes til kranse. Lægges på en papirbeklædt bageplade.

Bages på 200o i ca. 8 - 10 minutter, til de bliver let gyldne. 


METODE 2:
Har du ikke en af de ovennævnte maskiner, kan du i stedet bruge en sprøjtepose, men for at gøre dejen mere lind, skal du tilsætte 1 til 2 stk. æg mere end der står i ingredienslisten, ellers kan den ikke komme ud af posen.
Dejen kommes i en sprøjtepose (ikke af plastik, den er for svag) med en stjernetyl i (str. 9) og sprøjtes ud på papirbeklædte bageplader.

Bages ved 200o i ca. 10 – 12 minutter, til de bliver let gyldne.

Kransene afkøles på bagerist og opbevares i tætsluttende dåse.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: http://gastrosita.dk
FRYSEEGNET: JA, dejen er i rå tilstand
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar