tirsdag den 25. juli 2017

Fersken fromage

Jeg har igen lavet en fromage. Denne gang fordi jeg var træt af en dåse ferskner jeg have stående i køleskabet. Jeg lavede ikke andet end at flytte rundt på den. Og ja jeg ved godt at de ikke behøver at stå på køl, men jeg har altså noget med kolde syltede dåse-ferskner. Sorry, men jeg kan altså ret godt lide dem i min salat. Det må være en af mine mærkelige laster 😄 Hvad er dine ???

Jeg har som skrevet brugt dåse-ferskner, men har du ikke lyst til det, burde du også kunne bruge friske ferskner, som jo netop er i sæson lige nu. Jeg har dog ikke afprøvet det selv. 

Men du skal sørge for at de er godt modne og så skære du et lille kryds i skindet og sænker dem i kogende vand i ca. 45 sekunder. Herefter kommes de i iskoldt vand for at stoppe kogningen og skindet burde nu have løsnet sig, så du nemt kan fjerne det.
Så halvere du dem, fjerner stenene og følger fremgangsmåden i opskriften. Og søger selvfølgelig for at du har 500 gram ren fersken uden skræl og sten, som der står i opskriften du skal bruge.

Fromagen har en mild og blød smag af fersken.


Fersken fromage.
6 per.
500 g. Ferskner – fra dåse - drænet vægt
5 bl. Husblas
3 stk. Æggeblommer
3 stk. Æggehvider
3 spsk. Citronsaft
40 g. Sukker
2 tsk. Vanillesukker
2 ½ dl. Piskefløde

PYNT:
½ stk. Fersken
1 – 1 ½ dl. Piskefløde
Mynteblade

Husblassen lægges i blød i koldt vand i minimum 10 minutter.

Ferskenerne drænes for lage. Herefter tager du en halv fersken fra til pynt. Resten af ferskenerne blendes til en glat pure.

Æggene deles i blommer og hvider.

Æggeblommerne piskes luftig, sammen med sukker og vanillesukker.

Fløden piskes til en blød skum i en ny skål. Og æggehviderne kommes i en ren skål, med et rent piskeris og piskes stive.

Nu er det vigtigt at alt er klart inden du giver dig i kast med husblassen. Altså sprøjtepose, serverings-skåle, dejskraber osv. ligger fremme på bordet.

Så er du klar til at tage husblassen op af iblødsætnings-vandet, med det vand der hænger ved – altså det skal IKKE vrides 😉 Det kommes i en gryde og smeltes ved svag varme under omrøring, til det bobler i bunden.

Herefter tages gryden af varmen og citronsaften røres i. Er temperaturen stadig meget høj deri, tilsættes lidt af ferskenpureen under omrøring.

Husblasblandingen og ferskenpureen røres i æggeblommeblandingen. Flødeskummet tilsættes og det røres jævn, inden de stiftpiskede æggehvider vendes i tilslut.

Fromagen hældes i en sprøjtepose og fordeles i portionsglassene. Ønsker du at servere i en skål, springer du bare sprøjteposen over og hælder det direkte i skålen.

Herefter stilles fromagen på køl, til den er stivnet, det tager minimum et par timer.

Ved servering pyntes fromagen med flødeskum, skiver af fersken og mynteblade.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.dk-kogebogen.dk
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar